Scheveningen en taigarietganzen

Tijdens een korte maar zonnige strandwandeling in Scheveningen voor de zekerheid de verrekijker meegenomen. Door de massale drukte op het strand (wegens de nieuwjaarsduik) was ik niet in de veronderstelling dat er nog veel bijzonders over of langs zou vliegen. Maar juist vanwege de drukte vlogen er meer meeuwen dan ooit. Zo vlogen er zilvermeeuwen, kleine mantelmeeuwen en een aantal stormmeeuwen. Op de pier vloog er echter een interessante meeuw over. Deze meeuw had aanzienlijk minder ‘streping’ op de kop en gelige poten. De vogel vloog tweemaal over maar door mijn gebrek aan kennis betreffende meeuwen kon ik de determinatie niet afronden. Gelukkig besloot de vogel enige tijd later om te gaan zitten op het piratenrestaurant. Op de punt van de pier had ik eigenlijk nog op een jager gehoopt maar helaas waren er geen piraten op zee te ontdekken. In de verte vlogen nog wel twee juveniele Jan-van-Genten. Ze hadden beduidend minder moeite met de nieuwjaarsduik dan de meeste menselijke duikers. Vanaf de pier zijn we richting de haven gelopen. Onderweg zat er nog een leuke groepje zwarte zee-eenden te dobberen. De ijseend en kuifaalscholver van enige tijd geleden waren helaas gevlogen.

Na het overbrengen van de beste wensen aan mijn ouders toch nog even langs de Leemslagen en de Doorbraak gereden. Op de Doorbraak was helaas niets te bekennen maar op de Leemslagen was het redelijk rond de wakken. Brilduikers, zilver- & stormmeeuwen en 5 soorten eenden. Op de terugweg heb ik de foute eigenschap om toch nog even op KNNV Twente te kijken of ik eventueel nog een interessante waarneming heb gemist. Dit keer had een D. van der Zee een tweetal taigarietganzen ontdekt bij Daarlerveen (OV). Deze waarneming was in ieder geval interessant genoeg om nog even (flink) om te rijden. Eenmaal aangekomen kon ik geen enkele rietgans ontdekken. Laat staan een taigarietgans.  Na wat rondrijden vlogen er plots twee ganzen in het veld waar de vorige waarnemer ze ook had gefotografeerd. De auto in de achteruit en hopen dat de vogels zouden blijven zitten.

 

Hier de punten waar ik in het veld aantekeningen van heb gemaakt:

  • Differentiatie tussen de twee vogels;
  • Eén van de vogels als taiga kunnen determineren, de andere niet;
  • ‘Plat’ – schuinoplopend voorhoofd;
  • Geen wit op de snavelbasis;
  • In kleur nauwelijks contrast tussen nek en kop en lichaam;
  • GIS: langwerpig lichaam, lange poten;
  • Lange snavel;
  • Gebogen haakje aan snavel.

 

Helaas waren er geen andere rietganzen aanwezig om de vogels te vergelijken. Dat maakt de afronding van de determinatie lastig. Toch ben ik van mening dat één van de ganzen kan worden bestempeld als taiga. Ik heb de mensen op het forum van waarneming gevraagd om er eens kritisch naar te kijken. Wordt dus vervolgd. Hieronder de foto die gemaakt is door D. van der Zee.

Eén taigarietgans

Geef een reactie

