Nonnetjes en topper (en tuin)

Na de nieuwsjaarsborrel van gisteravond kon ik vanochtend meteen door naar de volgende borrel. Deze werd georganiseerd door Vogelwerkgroep Losser bij het ringstation, te Overdinkel. Het was er al snel druk, warm en gezellig. De leden konden hun voorspellingen van 2011 doorgeven en op elke voorspelling dient 0,50 cent te worden ingezet. Ik heb de lijst even kort doorgegeven maar helaas zelf geen voorspelling kunnen doen door gebrek aan kleingeld. Het was opnieuw een spectaculaire lijst waarvan ik hoop dat elke soort een lang bezoek aan de Oelemars besteed. De raaf is de populairste voorspelling en om heel eerlijk te zijn moet dat er een keer inzitten. In 2010 kon in de soort bijschrijven als tuinsoort en kwam er tijdens het trektellen op Engbertsdijksvenen een mooie groep van 8 stuks (geniet van het Twents) overvliegen. Voor de Oelemars moet dit een haalbaar doel zijn in 2011. Verder stonden er nogal wat bijzonderheden op de lijst. Waaronder vale gier en pallas rietgors. Over die laatste doe ik hier maar geen uitspraak. Ondanks de gezelligheid ben ik niet te lang gebleven omdat ik nog even wilde vogelen. Ondanks de interessante discussie die ik in mijn beste Duits heb gevoerd over de taigarietgans & kortsnavelboomkruiper.

Na de borrel ben ik nog even langs de plek van de Russische kauwtjes gereden maar die waren helaas niet aanwezig. Er waren nog steeds grote groepen kraaiachtigen in de regio te vinden maar door het mooie weer liepen er teveel wandelaars door het gebied. Hierdoor vlogen de meeste vogels van akker tot akker en kozen ze voornamelijk de akkers die wat verder van de weg lagen. Na dit korte bezoek aan de rand van ’t Retentiegebied t’ Woolde (Hengelo) naar de Doorbraak doorgereden. Hier was ook weinig te zien door de vele wandelaars al zag ik later dat er die dag opnieuw een roerdomp was gezien. Een paar weken eerder zag ik ook een roerdomp in het gebied. Dit was toen nog een primeur voor het gebied.  Op de Leemslagen zag het gelukkig zwart van de vogels. Stormmeeuwen, kokmeeuwen, fuut, grauwe- en kolgans, kuifeend, tafeleend, smient, slobeend, brilduiker, nonnetje en krakeend waren allemaal goed vertegenwoordigd. Bovendien zongen de koolmezen nu al hun beste lente lied.

De beelden van de nonnetjes die ik heb geschoten zijn echter schrikbarend slecht. Ik was vergeten de ‘zon’ modus aan te zetten. Dit maakt het beeld onscherp en te vel. Hier kwam ik natuurlijk thuis pas weer achter. Bovendien was het erg moeilijk de duikertjes scherp te krijgen aangezien er veel struikgewas voor de plas groeit en mijn camera daar graag op scherpstelt. Je er met enige fantasie echter gewoon nonnetjes van maken. De beelden van de vink en boomklever zijn in de voortuin (Borne) gemaakt en de beelden van de buizerd op het Zuidbroek (Wierden).

Helaas heb ik geen beelden kunnen schieten van de topper en brilduiker op het grasbroek. Topper was voor mij een nieuw soort in Twente. De vogel viel me meteen op door de lichte mantel/rug en zijn formaat. Hopelijk kunnen andere vogelaars morgen ook nog van deze duikeend genieten. Er zullen nog genoeg Twentenaren zijn die deze vogel nog op hun lijst missen.

Een gedachte over “Nonnetjes en topper (en tuin)

Geef een reactie

