Aziatische Roodborsttapuit op Texel

Op werkdagen kom ik in deze tijd van het jaar nauwelijks buiten. Het wordt namelijk nog erg vroeg donker. Vandaar even een korte update met een filmpje van het afgelopen Dutch Birding vogelweekend.  Als ik het me goed kan herinneren kwam deze melding na de Oostelijke baardgrasmus binnen. We zijn meteen richting de waarneming gereden maar moesten nog wel een eindje kachelen. Het was voor iedereen in de auto een nieuw soort en dat was te merken aan de gemiddelde snelheid. Op de parkeerplaats leek het nog relatief rustig en we hadden verwacht dat we, net als bij de Oostelijke baardgrasmus, één van de eersten zouden zijn. Er stonden echter al tientallen mensen te kijken (en te zoeken). De vogel liet zich zo nu en dan prachtig zien maar in de eerste vijf minuten kon ik de vogel simpelweg niet vinden. Ik hoorde steeds andere vogelaars om me heen die de vogel aan het bewonderen waren: “Ja.. ik heb hem.. ohhh prachtig hoor”. Op die momenten daalt mijn tolerantie voor mijn medemens tot een dieptepunt en worstel ik me naar voren. Ik denk alleen nog maar aan de vogel die schijnbaar ergens in de buurt zit maar zich nog niet aan mij wil laten zien. Gelukkig kon ik de vogel met wat hulp van anderen lokaliseren. Het beestje was druk aan het foerageren en verdween soms voor langere tijd achter/in de duinbegroeiing om er even later weer uit te schieten.

Het is een vogel die, naar mijn mening, erg lastig te determineren is. De soort lijkt nogal op de West Europese variant maar is bleker van kleur. De romp is lichter van kleur, het oranje op de borst duidelijk minder fel dan bij de Europese tegenhanger. Ook de zwarte okselplekken zijn een belangrijk kenmerk. Hieronder een filmpje van de opkomst (dus niet van de vogel zelf).

Filmpje van 10Twister – gebruikersnaam YouTube

Een gedachte over “Aziatische Roodborsttapuit op Texel

Geef een reactie

