Review Tracks and Signs of the Birds of Britain and Europe

Het determineren van vogels leer je voornamelijk in het veld. Een ochtend trektellen, met een aantal ervaren vogelaars, is in de eerste paar minuten vooral verwarrend. Je zult echter merken dat je binnen enkele uren piepjes begint te herkennen. En tijdens een lange wandeling met een vogelaar leer je al snel het verschil tussen een buizerd en bruine kiekendief. Maar ondanks deze wijze lessen zul je een deel van het determineren onder de knie krijgen, terwijl je met een boek op de bank zit. In de loop van de jaren zijn er honderden boeken over vogels geschreven. Boeken over specifieke soorten, boeken die enkel een bepaald gebied behandelen en boeken die zich zo specialiseren dat je het niet direct herkent als vogelboek. Tracks and Signs of the Birds of Britain and Europe is zo’n boek. Het boek is een onderdeel van de Helms Identification Guides (Eerder bekend onder de naam: Croom Helm of Christopher Helm). Een serie boeken dat zich specialiseert in het determineren van groepen vogels.

Het boek dat hier wordt behandeld, is echter lastig in te delen. Deze gids toont o.a.  sporen, veren & schedels van vogels aan de hand 336 pagina’s (in kleurenillustraties). In het veld kom je met enige regelmatig sporen van vogels tegen. Niet alleen veren en pootafdrukken maar ook prooiresten. Het boek stelt de vogelaar in staat om de aanwezigheid van een specifieke soort vast te stellen zonder daarbij de vogel daadwerkelijk waar te nemen. De onderwerpen zijn gerangschikt op thema (pootafdruk, veer, schedel) en vervolgens op familienaam. Dit kan voor een beginner betekenen dat het lastig wordt om snel een specifieke veer te vinden. Maar een veer is snel gevonden wanneer je weet in welke richting je moet zoeken. Voor schedels is dit een minder hekelpunt aangezien men aan de vorm en grootte van de schedel, de soort redelijk kan inschatten. Naast de grote thema’s behandelt het boek ook een aantal kleinere, maar niet onbelangrijke, onderwerpen. De beschrijving van diverse uilenballen, eierschillen en nestbouw is informatie die je simpelweg niet snel in andere vogelboeken zult aantreffen.

Het boek voelt met 695 gram stevig aan. Persoonlijk zou het echter niet meenemen als veldgids. Dit omdat het tegenwoordig niet meer nodig is om een spoor, prooirest of schedel ter plekke te determineren. De meeste telefoons zijn in staat om redelijke foto’s te schieten om zodoende thuis het onderwerp op naam te brengen. Bovendien zijn veren gemakkelijk te vervoeren. Het scheelt je toch weer 695 gram aan gewicht en ik houd mijn boeken liever in goede conditie. Ondanks de nuttige informatie in het boek is het geen absolute must voor elke vogelaar. Het is een leuke toevoeging voor diegene die net wat meer wil weten. Niet meer, niet minder. De beginnende vogelaar heeft meer profijt aan een goede vogelgids of een andere uitgave uit de Helms Identification Guides. Het boek is in Nederland nauwelijks verkrijgbaar maar the Book Depository biedt het boek voor een mooie prijs aan (gratis verzendkosten).

ISBN 13: 9780713653823 – ISBN 10: 0713653825