Wilde zwaan, bonte kraai en Russische kauwen

Het was de bedoeling dat ik opnieuw een videoverslag zou maken van het gehele weekend maar ik heb besloten het in twee delen te knippen aangezien ik vandaag genoeg interessante vogels ben tegengekomen. Vanochtend om zes uur vertrokken richting Emmen zodat ik eerder kon vertrekken. Het was de bedoeling de bonte kraaien voor de jaarlijst mee te pakken en op zoek te gaan naar ganzen rondom Engbertsdijksvenen. Door het prachtige weer van de afgelopen tijd wist ik niet zeker of de bonte kraaien nog aanwezig zouden zijn maar het was een gokje waard. Eenmaal aangekomen op Fortwijk – Vroomshoop was het gelukkig niet nodig om lang te zoeken. Na enkele seconden vloog er een exemplaar vlak over de auto. Helaas ging de vogel ver in het veld zitten. Ik besloot verder te rijden aangezien de ‘hoodies’ meestal met zijn drieën zijn. Ongeveer 200 meter verder zag ik een grote groep kraaien zitten en ik maakte al snel de aanname dat de overige twee daar tussen zaten… helaas. Er was geen enkele bonte kraai meer te vinden. Ze zouden toch niet nét hebben besloten om terug te vliegen? Na wat gestuntel de auto weten om te draaien en een kleine 300 meter teruggereden… niets! Vogelen leert je echter dingen waar ik in het dagelijks leven ontzettend slecht in ben.. geduld. Na enkele minuten kwam die vorige grote groep zwarte kraaien over de boerderij en streek op ongeveer 150 meter van mij neer. Door mijn verrekijker ontdekte ik al snel de drie ‘hoodies’. Het statief met veel gedraai in de auto gemonteerd en op record gedrukt.

De bonte kraai stond op de jaarlijst 2011, dus op naar de ganzen. Er waren de afgelopen tijd een viertal sneeuwganzen gezien en die kon ik eventueel ook even meepakken. Ik heb de gehele dag slecht één gans gans gezien. Wat op zich ook een prestatie is. Eenmaal aangekomen op de Rauwbloksweg zat er één wilde zwaan op de akkers. Deze was erg schuw en vloog op zodra de auto in de buurt kwam. Ik houd er niet van om beesten op te jagen dus ik hield het al snel voor gezien. Een halve kilometer verder kwam ik (waarschijnlijk) dezelfde vogel tegen maar nu kon ik me mooi schuilhouden achter een zandhoop. Dit was mijn eerste zittende wilde zwaan voor het jaar aangezien ze vorige week enkel vliegend heb gezien. Het blijven prachtige beesten en ik blijf me verbazen over de grote. Door de minder grote bochel in de nek lijken ze stukken groter dan knobbelzwanen.  Er lag een laagje sneeuw en er stond een gure wind. Op een paartje torenvalken en een buizerd na, was niet veel te beleven.

Bij de Put van Roelofs vlogen nog 3 putters over en er zaten nog wat barmsijsen spec. in de boom. Eind vorig jaar had ik meer geluk met de barmsijsen omdat ze goed in het licht of erg dichtbij zaten maar met de mist van vandaag en de bewegelijkheid van de vogeltjes was het op naam te brengen (laat staan een video maken) onbegonnen werk. Door een tip van een medevogelaar ben ik via de achterkant (Langeveen) van Engbertsdijksvenen teruggereden. Hier zouden de ganzen eventueel ook kunnen zitten. Ik trof er enkel een grote zilverreiger en wat buizerds aan. Enigszins teleurgesteld reed ik verder richting Vriezenveen om zodoende naar huis te rijden. Onderweg zag ik plots een enorme groep witte grote vogels op de akkers lopen. Door de dikke mist kon ik er bij de voorste exemplaren uithalen dat het om wilde zwanen moest gaan. 20, 30, 50.. het waren er 83. Maar het kan best zijn dat ik er nog wat gemist heb. Later hoorde ik dat er op die plek hoogstwaarschijnlijk nog een aantal kleine zwanen moesten zitten maar die had ik er, door de combinatie mist/afstand nooit uit kunnen plukken. Door de telescoop zag ik eindelijk mijn eerste gans. Waarvan ik vermoed dat het een kleine rietgans moet zijn geweest maar dat is niet met zekerheid te zeggen. Mijn enige gans van de dag staat dus op onzeker. Dergelijke aantallen wilde zwanen had ik nog niet eerder aangetroffen en het gaf me de energie om ook nog even langs het Zuidbroek, de Leemslagenplas en de Doorbraak te rijden. Op de Zuidbroek zat de oude vertrouwde grote zilverreiger te vissen maar op de Leemslagenplas was het een stuk rustiger dan de afgelopen weken. Dit keer helaas geen nonnetjes en/of brilduikers kunnen ontdekken. De Doorbraak bracht me nog wat Noordse kauwen maar daar bleef het bij. Het regende inmiddels flink en het werd tijd om naar huis te gaan. Bij Bornerbroek zag ik echter opnieuw witte schimmen in de akkers. Het bleken opnieuw wilde zwanen te zijn. Een mooie groep van 16 met adulte en juveniele vogels. Eén vogel leek een hoofdwond te hebben. De veren op zijn kop waren rood en het leek met de regen naar zijn nek te stromen. De vogel leek zich er echter weinig van aan te trekken en was even actief als de rest.

Bijna thuis maar.. onderweg zag ik plots nog een enorme groep met zwarte vogels. Kauw, zwarte kraai en roek. Alles vloog door elkaar.  Ik besloot nog één keer te stoppen omdat ik nog wat Noordse kauwen wilde zoeken. Na enige tijd vond ik er een aantal maar plots zag ik een drietal vogels met aanzienlijk meer wit dan de Noordse kauwtjes. Waarschijnlijk zijn het de drie Russische kauwen die ik enige tijd geleden bij het Retentiegebied ’t Woolde had gezien. De afstand tot dat gebied is hemelsbreed niet verder dan een paar kilometer.  Snel de videocamera weer uit de tas getrokken en nog een korte opname kunnen maken. Het was interessant om zowel kauw, Noordse kauw en Russische kauw in één beeld te hebben. Het blijven echter lastige soorten om te determineren. Zeker wanneer je de artikelen er op na slaat. Op de videobeelden zie je slechts één van de drie Russische.

Een productieve middag met veel zwanen en kraaiachtigen. Morgen opnieuw op zoek naar de kortsnavelboomkruiper en middelste bonte specht. Die specht gaat waarschijnlijk wel lukken. De populatie in Twente is groot genoeg om dit met enige zekerheid te zeggen maar die kortsnavel gaat moeilijk worden. Zeker als je naar de weersverwachtingen kijkt. De opnames zijn erg matig gezien de mist en de verwarming van de auto.

3 gedachtes over “Wilde zwaan, bonte kraai en Russische kauwen

Geef een reactie

