Blonde ruiter – Texel

Hierbij een kleine update voor de site aangezien ik de aankomende dagen nog niet het veld in kan. Het ziet er gelukkig naar uit dat het weer wat kouder gaat worden. Dit belooft in ieder geval betere omstandigheden om te gaan filmen. Het druilerige weer van de afgelopen weken was funest voor het kleuronderscheidend vermogen van mijn videocamera. Aankomende vrijdagmiddag wil ik opnieuw gaan zoeken naar de ganzen en zwanen rondom Engbertsdijksvenen. Al heb ik uit betrouwbare bron vernomen dat ze in door verstoring (wellicht) zijn vertrokken richting Hardenberg en omstreken. Dit zou zonde zijn aangezien Twente niet rijk bedeeld is met ganzen. De wilde/kleine zwanen doen het gelukkig uitstekend in deze regio.

Het bovenste filmpje is geschoten op Texel tijdens het Dutch Birding vogelweekend van 2010. We moesten helaas een eindje rijden omdat we opnieuw (tervergeefs) op zoek waren naar een bladkoning. De blonde ruiter was de eerste échte leuke soort van het weekend en daarna ging het al snel los met allerlei andere waarnemingen. Op de vrijdag werd er namelijk niet veel bijzonders gezien. De zwarte ooievaar liet zich door ons niet vinden. Zelfs niet toen we slechts enkele minuten na de piep arriveerden. Gelukkig hadden we later op de dag meer geluk bij de ijsgorzen. Er zat een mooie groep van ongeveer 44 stuks bij Dijkmanshuizen. Mijn waarneming van de blonde ruiter is geen spektakel te noemen. De vogel was rusteloos en vloog continu van hot naar her. Het filmpje is geschoten bij kijkpunt Oorsprongweg maar het was een hele opgave om daar te komen. Het zag er zwart van de mensen en je kon letterlijk over de koppen lopen. Na wat gedruk en gedrang stonden we eindelijk vooraan. Onderweg had ik door de scoop van een ander de vogel al waargenomen maar ik ging natuurlijk nog voor een non-stress waarneming. Het terugvinden van de vogel (iets waar ik altijd moeite mee heb) verliep erg stroef. Door de afstand werden er voornamelijk zwarte kraaien als referentiepunt gebruikt maar ik kon, tot ergenis van mezelf, zelfs de zwarte kraaien niet vinden. Op een gegeven moment ben ik maar bij een ander gaan kijken.

De vogel liep druk te fourageren en je vroeg me meteen af hoe mensen in staat zijn om er op deze afstand een blonde ruiter van te maken. Het rennende stipje wat ik zag had namelijk net zo goed een kemphaan kunnen zijn. Gelukkig kon ik de vogel op een later moment beter bekijken. Bovendien liep er nog een kleine zilverreiger die mooi te bekijken was. Eenmaal aangekomen bij de auto’s (zie foto) hoorden we van de Oostelijke baardgrasmus. Die zat aan dezelfde weg en door een tijdig vertrek waren we één van de eersten die de baardgrasmus kon bekijken.

De lange rij auto's bij de eerste interessante waarneming van het weekend

Een gedachte over “Blonde ruiter – Texel

Geef een reactie

