Kramsvogels en rietganzen

Vrijdag! Dat betekent meestal twee dingen. Eén:  alle werkgerelateerde e-mail afhandelen & twee: tijd om het veld in te gaan. Het kriebelde al in de ochtend aangezien het zonnetje al snel scheen. De winterse zon is echter misleidend want het was goed koud buiten. En dat was te merken zonder handschoenen.  Gelukkig heb ik het overgrote deel van de tocht in de auto doorgebracht. Ook de vogels waren ook onder de indruk van het zonnetje want sommigen lieten zich ontzettend goed filmen. Het was alsof ze door de zon nonchalanter waren geworden. Wellicht droomden ze over de overvloed van de zomer. De route die ik vandaag heb gereden loopt rondom het prachtige hoogveengebied Engbertsdijksvenen.

Dit gebied fungeert voor veel ganzen, zwanen en blauwe kiekendieven  als slaapplaats en ik had de stille hoop om ze overdag ìn de buurt aan te treffen. Bij de eerste afslag zag ik een grote groep watervogels zitten maar door mijn snelheid en tegenliggers was ik genoodzaakt om een paar honderd meter verder pas om te draaien. In een oogwenk dacht ik namelijk ganzen te zien maar niets was minder waar. Opnieuw was de vader de wens van de gedachte want eenmaal aangekomen bleken er eigenlijk alleen wilde eenden en een paar nijlganzen te zitten. Dat was het omdraaien niet waard en met enige teleurstelling keek ik door de akkers. In mijn ooghoek zag ik wat vogels door het gras springen en werd verrast door enkele honderden kramsvogels. Hoe ik die in eerste instantie had gemist, is me nog steeds een raadsel. Het aantal kramsvogels in Twente is dit jaar niet bepaald spectaculair te noemen maar daar is sinds vandaag verandering in gekomen. In de regio werden mooie aantallen kramsvogels gezien. Na wat redelijke opnames ben ik doorgereden richting de rouwbloksweg. Daar zat net als de week ervoor één wilde zwaan te fourageren. Maar in tegenstelling tot vorige week liet de vogel zich goed benaderen. Wellicht kwam dit door het zonnetje of door de nummerbord herkenning door de week ervoor. Wie zal het zeggen.

Net als de week ervoor kwam ik eigenlijk voor de ganzen. In deze tijd van het jaar zijn er met enige regelmatig grote groepen rietganzen te vinden. Maar in de laatste week werd er, tot grote teleurstelling van vogelaars, geen enkele gans meer gezien. Via, via hoorde ik dat dit te maken kan hebben met verstoring en dat ze misschien richting Hardenberg/Duitsland waren gevlogen. Tegen beter weten in en met goede hoop ben ik verder gereden terwijl er geen spoor van ganzen te zien was. Een paar honderd meter verder werd ik beloond met een torenvalk met muis spec. en een prachtige man blauwe kiekendief die op slechts enkele meters voor de auto vloog. Filmen vanuit een rijdende auto, met een tweetal sloten van een meter diep, is echter geen verstandige zet. Ik begon opnieuw te balen aangezien er geen enkele gans in dit geschikte gebied te vinden was. Na wat zilvermeeuwen stond ik op het punt om terug te rijden. Maar… volgens mij hoorde ik ganzen? En niet in kinderachtige aantallen. +/- 3000 prachtige rietganzen. Na flink wat ritten werd mijn loyaliteit eindelijk beloond. Ik was echter niet de enige die de ganzen had ontdekt want de blauwe kiekendief vloog laag over de grote groepen. Hierdoor ontstond er paniek onder de rietganzen waardoor een deel op de wieken ging. De kleine sneeuwgans van enkele weken geleden was jammergenoeg niet te bekennen. Op de weg van Kloosterhaar naar Langeveen zat nog een prachtige groep met kramsvogels. Op een gegeven moment kreeg ik in een enkel telescoopbeeld een blauwe kiekendief, kramsvogels, grote zilverreiger, 50 wilde zwanen en een aantal kleine zwanen in beeld. Kan het weekend nog beter beginnen?

Geef een reactie

