Mibo & de vogeltopografie

De middelste bonte specht (afgekort: mibo) is een soort die voor veel Nederlanders speciaal blijft. Het een specht die het steeds beter doet in Nederland. Zo zijn er in 2010 steeds meer meldingen vanuit Groningen en zelfs een aantal waarnemingen op de waddeneilanden gemeld. Hier in Twente is het echter altijd feest. Een paar jaar terug bevonden de spechten zich enkel in toereikend territorium (en dat zijn er flink wat) maar tegenwoordig doet de specht het ook met minder. De criteria van de tellingen zijn inmiddels aangepast zodat er ook meer tijd overblijft om de ‘minder’ geschikte territoria uit te pluizen. Ondanks al deze positieve berichten blijft het een lastige soort om waar te nemen. Ze laten zich minder snel zien dan grote bonte spechten en zijn daarbij natuurlijk ook minder talrijk. Bovendien bevindt de mibo zich vaak hoger in de boom dan de grote bonte. Maar nu er nog geen bladeren aan de bomen zitten is dit in februari redelijk te doen. Landgoed Twickel is hier een ideaal gebied voor. Het is een stokoud bos en er staan veel oude loofbomen. Tevens laten de beheerders met flinke regelmaat dode bomen staan.

Ondanks de spreiding van de mibo in Twente had ik er in 2011 nog geen enkele gezien. Zelfs niet in het Haagse Bos bij Oldenzaal. Op Twickel moest het echter met gemak gaan lukken. Vrijdagmiddag was ik eerder vrij en ik ben meteen naar het oude bos vertrokken. Na 2 uur zoeken had ik helaas nog steeds geen mibo gevonden. Gelukkig werd dit gecompenseerd met zwarte specht, groene specht, grote bonte specht, boomklever, staartmees, boomkruiper, goudhaan en emmers vol koolmezen. Tegen drie uur moest ik helaas weer terug omdat ik nog wat andere zaken moest regelen en helaas nog steeds geen mibo. Ik gaf het overschot aan schreeuwende kinderen en joggers de schuld en liep terug naar de auto. Maar daar hoorde ik de vogel opeens. Het typische mibo geluid is niet te missen en greep mijn kijker. Een prachtig exemplaar zat hoog in de boom te schreeuwen en werd een paar minuten later beantwoord door 2 anderen. De jaarlijst 2011 staat inmiddels op 96!

Vogeltopografie
De oplettende lezer heeft het al gezien maar er is opnieuw een nieuw tabblad bijgekomen, namelijk: Vogeltopografie. Op deze pagina kun je alles vinden wat met vogeltopografie te maken heeft. Afgelopen woensdag had ik het al over het vogelaars jargon maar een ander lastig onderdeel is de vogeltopografie. Wat is bijvoorbeeld de tarsus, tertials en de tibia. Dutch Birding heeft al deze lastige dingen voor ons op een rij gezet en in duidelijke tekeningen weergegeven. De meeste van deze tekeningen vind je ook in vogelboeken maar soms zijn er momenten dat men die even niet bij de hand hebt. Bovendien zijn de tekeningen in het overgrote deel van de boeken niet zo duidelijk als deze tekeningen. Gebruik ze dus zo vaak mogelijk!

Geef een reactie

