Kraanvogels door de regen

Ondanks het slechte weer ben ik vanmorgen toch in de auto gesprongen en naar de telpost te rijden. Helaas was ik de enige die er zo over dacht want er was verder niemand. De neerslag ging al snel over in motregen en een kleine tien minuten later was het droog. Er vlogen plots twee appelvinken over en, tegen mijn verwachting in, gingen de vogels in de top van een boompje zitten. Hier kon ik ze nog een tijdje door de telescoop bekijken alvorens ze verder vlogen. Bij het vertrek van de appelvinken hoorde ik een geelgors. Het bleken er negen te zijn. Na een witte kwikstaart en een handje vol veldleeuwerikken begon het helaas weer te regenen. Bovendien was er nog steeds niemand bijgekomen en ik vroeg me af of ik überhaupt wel in de auto had moeten springen. Dit gevoel verdween als sneeuw voor de zon toen ik het trompetter van een kraanvogel hoorde. Het bleek een enkel exemplaar te zijn en ik kwam er achter dat mijn videocamera nog in de auto lag. Na wat zoek & ritswerk had ik mijn camera in de hand en kon ik de vogel gaan filmen. De filmbeelden zijn wat hectisch maar je kunt toch duidelijk zien dat het een kraanvogel is. Een minuut later kwam er nog een vogelaar aanrijden en elke dwaas kan raden wat de eerste woorden waren. Gelukkig kwamen er een  kwartier later nog twee kraanvogels over.

Inmiddels staan er 98 soorten op de jaarlijst 2011. Met dank aan de kraanvogel en appelvink! Op de terugweg heb ik opnieuw gezocht naar de Russische kauw in de regio van Borne maar helaas geen enkele grote groep kauwen gevonden. Wel putters, sijzen, vinken, boomkruipers, zanglijster, grote zilverreigers en twee wulpen.

Geef een reactie

