Zoeken naar goud

Er worden de afgelopen dagen flinke groepen goudplevieren in Twente gezien. Een leuke doelsoort voor een dagje vogelen door het mooiste gebied van Nederland. In alle vroegte op de telpost begonnen maar het werd al snel duidelijk dat de mist niet van plan was om te wijken. Hierdoor heb ik tegen tien uur de telling gestopt en het resultaat was erg mager: Veldleeuwerik – 8, grote gele kwikstaart en kramvogel – 48. Ter plekke zag grote bonte, kievit, wulp, scholekster, geelgors, groene specht en staartmees. Ik besloot maar eens te gaan bij Ottershagen. Een mooi gebied bij Oud-Ootmarsum waar vooral in het voorjaar steltlopers en verschillende soorten kwikstaarten worden gezien. Daar was het echter nog te vroeg maar ik kon in ieder geval vast het gebied(je) verkennen. Onderweg kwam ik nog meer kramsvogels, een koperwiek, twee grote lijsters en een slapende bosuil tegen. De bosuil heb ik dit keer eindelijk goed kunnen filmen. Al lijkt het een standbeeld.

Toen ik aankwam bij Ottershagen was de mist alleen nog maar dikker geworden. Hierdoor kon ik slechts een deel van  het gebied zien. Op de natte weilanden zag ik gelukkig nog wat vogels zitten. Wintertalingen, pijlstaarten, witte kwikstaart, scholeksters, wulpen en kramsvogels kon ik in ieder geval bijschrijven. Ergens in de mist hoorde ik nog een watersnip overvliegen maar ik kreeg hem niet te zien. Plots hoorde ik een grote gele kwikstaart en ik zag de vogel met grote golven in de mist verdwijnen. Jammer, want ik had hem graag nog wat beter bekeken. Een kleine honderd meter verder kreeg ik die kans. De vogel zat op een bevroren plasje naast de weg en was niet bang voor de ronkende auto. Nu had ik dus de bosuil en de grote gele kwikstaart op film maar nog steeds geen goudplevier.

In en om Almelo zag ik de eerste twee grutto’s van het jaar, enkele wulpen, scholeksters, witte kwikstaarten, tafeleend, kuifeend, bergeend, nonnetje, smient, brilduiker en slobeend.  De mist was inmiddels opgeklaard en ik besloot naar mijn laatste kans op goudplevieren te rijden. Naast de snelweg zag ik al enkele dagen grote groepen kieviten en wellicht zaten daar nog enkele goudplevieren tussen. Na een uur zoeken (niet vanaf de snelweg) vond ik dan eindelijk vier prachtige goudplevieren. De dag was geslaagd! De jaarlijst 2011 staat op 102 dankzij grote gele, watersnip, grutto en goudplevier.

Geef een reactie

