Taigarietgans, waterpieper en slechtvalk

Vanochtend zat er bij aankomst op de telpost als verrassing een taigarietgans. En dat was maar goed ook aangezien de rest van de telling niets bijzonders bracht. Tegen tien uur heb ik mijn medeteller in de steek gelaten en richting Ottershagen gereden. Hier had ik meer geluk. Toen ik uit de auto kwam hoorde ik meerdere witte kwikstaarten en het bleken er vijftien te zijn. Er zwommen nog steeds pijlstaarten en veel wintertalingen maar er waren dit keer ook smienten en bergeenden aanwezig. Tussen het legertje kwikstaarten liepen zes graspiepers en het werd tijd om de aanwezige steltlopers op naam te brengen. In de vorige dagen waren er hier leuke waarnemingen gedaan en het werd tijd om zelf iets te ontdekken. In de telescoop zag ik in het begin alleen kieviten maar er liepen nog een paar andere soorten: grutto, goudplevier, watersnip en jawel een kleine plevier. Mijn eerste van het jaar.  So far so good en ik moest nog een klein stuk uitkammen. Maar plots ging alles de lucht in en ik zag de reden al snel voorbij flitsen. Het was een juveniele slechtvalk. Deze valken zijn de ultieme jagers maar deze amateur kreeg geen tamme soepeend te pakken. Hij bleef langs de eenden en steltlopers schieten zonder daarbij ook maar iets te raken. De vogel ging een paar keer in té diep water zitten en vloog vervolgens weer zeiknat verder. Hopelijk is het binnenkort raak want het zou zonde zijn als deze prachtige jager het leven laat.

Het werd tijd op terug te gaan en op het moment dat ik mijn statief aan het inklappen was, hoorde ik een waterpieper overvliegen. Twente is een goede regio voor deze soort. Vooral in Engbertsdijksvenen is het in deze tijd van het jaar bijna altijd raak. Waterpiepers heb ik al vaak gehoord en zien vliegen maar ik had nog nooit een zittende waterpieper gezien. Dit exemplaar besloot gelukkig een tussenlanding te maken en ging tussen wat witte kwikken zitten. Tijd op het statief toch nog even uit te klappen en even naar dit mooie vogeltje te kijken. Mijn geluk kon niet op want ik kwam er snel achter dat er nog een exemplaar ter plaatse was. Een paar minuten later gingen er nog wat graspiepers bij zitten. Hierdoor kon ik eindelijk de verschillen in het veld waarnemen.

Een andere leuke waarneming op de dag was een groepje kruisbekken bij landgoed Singraven. De jaarlijst staat op 111. Zondag ga ik voor een paar dwergmeeuwen in het veen.

3 gedachtes over “Taigarietgans, waterpieper en slechtvalk

  1. Dag Timo,

    Leuke dag weer,ik had vanmiddag ook vrij maar heb de Taigarietgans helaas niet meer gezien.
    Was vanmiddag ook bij Ottershagen , weet je zeker dat die kleine plevier van jou geen Bontbekplevier was? deze zat er vanmiddag.
    Verder had ik ook nog twee Tureluurs.

    Gr.Martin

  2. Ik ben zeker van de kleine plevier. Het gebied kent een grote af en aanvoer van vogels. Helaas geen bontbek en tureluur voor mij. Maar de kans is groot dat ik morgen opnieuw ga kijken. Hopelijk zit er dan opnieuw een tureluur en bontbek. Heb jij die slechtvalk daar al gezien?

  3. Dit jaar de Slechtvalk nog niet gezien,vorig jaar wel een paar keer.
    Tureluur zat er vandaag nog wel,Bontbek niet meer gezien.
    Pestvogels in Hengelo ook niet gevonden maar wist ook niet precies waar ik moest zoeken.

Geef een reactie

