Een productieve week

Er zijn van die weken dat je alleen in het weekend leuke soorten ziet/hoort. Dit is vooral het geval in de koude wintermaanden. Het enige daglicht dat je pakt is achter je bureau of in de pauze. Het overgrote deel van de vogels houdt niet van ‘donker’ en laten zich tijdens deze periode niet zien of horen. Gelukkig komt daar weer langzaam verandering in. De lente staat op de stoep en de lucht ruikt weer naar lucht. Het blijft langer licht en dat betekent dat men na het werk weer een beetje kan vogelen. De lijsters zitten op de daken en de eerste tjiftjaffen en zwaluwen zijn weer gemeld. Je begint er als mens ook weer van te bloeien.

Zo zag ik vanochtend mijn eerste ooievaar van het jaar. Trouw op het nest en wachtend op dé partner. Zal deze de zware tocht ook hebben overleeft of dient er zich toch iemand anders aan? De ooievaar is gelukkig niet de enige  nieuwe jaarsoort van de week. Gisteren had ik het geluk een ruigpootbuizerd in Almelo te ontdekken. Een mooi volwassen vrouwtje die al biddend richting NO vloog. Waarschijnlijk richting broedgebied. Hopelijk is het haar hier goed bevallen en keert ze later dit jaar weer terug. Tijdens een avondwandeling op maandagavond zagen mijn vriendin en ik meerdere houtsnippen over de boomtoppen vliegen. Deze soort stond niet op mijn jaarlijst 2010 en het was een dikke tien jaar geleden dat ik deze vogel voor het laatst had gezien. In eerste instantie herkende ik het geluid niet maar het plaatje was compleet toen ik de vogel zag. De langzame uilachtige vlucht en de lange snavel zijn erg kenmerkend. Het geluid herkende ik niet direct omdat de vogels niet aan het knorren waren maar slecht hoge fluittonen produceerden. Weer wat geleerd. De temperatuur was erg aangenaam op die maandagavond en we zagen al snel de eerste vleermuizen van het jaar. In de verte riep een steenuil maar de roep werd niet beantwoord.

 

Geef een reactie

