Trektellen Engbertsdijksvenen

Zondagochtend 06:00 ging de wekker. Dat klinkt erg vroeg maar door de weeks ga rol ik rond dezelfde tijd uit mijn nest. Maar toch ging het zondag wat moeizaam. Op zaterdagavond had ik namelijk een verjaardag in Emmen en ik lag pas om 02:00 uur in bed. Onder het motto ”s ochtends een man, ’s avonds een man’ zat ik een kwartier later in de auto naar Engbertsdijksvenen. In tegenstelling tot zaterdag was er geen mistbank te bekennen maar het was nog flink koud. Eenmaal aangekomen op het veen was de temperatuur gelukkig al iets gestegen en werd ik door de zang van een geelgors welkom geheten.

Onderweg naar de telpost hoopte ik op een blauwborst of de eerste boerenzwaluw maar helaas. Er vlogen, ter compensatie, genoeg kneutjes, geelgorzen en roodborsttapuiten door het veen. In het ochtend zonnetje ontdekte ik de lokale klapekster in laag struikje. Een prachtig plaatje en ik besloot snel mijn videocamera uit de tas te trekken. De vogel liet zich de afgelopen tijd lastig filmen maar bleef dit keer prachtig zitten (zie beelden).

Op de telpost stonden al twee tellers fanatiek te… kletsen. Eén van mijn wenssoorten van de dag, de blauwborst, had ik gemist. De vogel was na wat zang hoog opgevlogen en richting noord vertrokken. Een blauwborst in de trektelling is niet alledaags. Des te meer reden om tijdelijk te balen. Maar.. we hadden de hele ochtend nog voor de boeg en er kwam vast nog wel iets over. Al snel begonnen er grote groepen kolganzen over te trekken. Ze waren door de helderblauwe hemel moeilijk te ontdekken en de meeste exemplaren vlogen ver van de telpost. Hierdoor hebben we er hoogstwaarschijnlijk honderden gemist en kwamen we op slecht +/-2000 exemplaren. Dit komt niet in de buurt wat ze op de telpost Oelemars hebben gezien. Al snel konden we een aantal leuke soorten opschrijven: kleine plevier, bonte strandloper, blauwe kiekendief, boomleeuwerik, kleine mantelmeeuwen, grutto, bergeend, brilduiker, goudplevieren en een late keep. Net voor het eind van de telling ontstond er nog een kleine roofvogel bel (verspreid over de horizon): 17 buizerds, 5 sperwers en 4 havikken. Helaas geen rode wouw en de keep was de enige nieuwe jaarsoort van de telling.

In de middag zag ik mijn eerste dagvlinders van het jaar: kleine vos en citroenvlinder. In het veen vlogen er opnieuw een paar oranje berkenspanners (dag actieve nachtvlinder). De jaarlijst 2011 staat op 122 en mijn Twente-lijst staat op 116.

HIER het overzicht van de trektelling op http://www.trektellen.nl

Geef een reactie

