De zoektocht naar de rode wouw

Drie dagen kans op een gevorkte staart. Tijdens drie dagen (vrijdag en het weekend) trektellen was de rode wouw mijn doelsoort. De Oelemars is één van de hotspots van Nederland voor deze soort en het moest me toch eindelijk gaan lukken deze soort op de jaarlijst te krijgen. Vrijdag begon goed. Het was niet helderblauw en het was ook niet al te koud. De perfecte weersomstandigheden om aangenaam te trektellen. Eén van de eerste soorten die ik in het vizier kreeg was een boerenzwaluw. Mijn eerste van het jaar! Een paar uur later kreeg ik ook nog eens mijn eerste oeverzwaluwen te zien. Ze vlogen in een kleine groep boertjes maar ze waren (ondanks de afstand) gemakkelijk te onderscheiden door de korte staart en vleermuisachtige vlucht.

Er was vooral veel trek van kramsvogel en houtduif. Er kwamen vrijdagochtend meer dan 1400 kramsvogels en 8000 houtduiven langs. Helaas bleef het voor de rest erg rustig op de telpost en we moesten het doen met tureluur, een verdwaalde keep en een kleine mantelmeeuw. Op de plas dobberde nog een vrouwtje brilduiker en achter ons klonk opeens een bekend geluid. Zwarte roodstaart! Opnieuw een nieuwe soort voor de jaarlijst. Er zat verder weinig in de lucht en we besloten de telling vroegtijdig te staken. Helaas geen rode wouw. Met tegenzin besloot ik naar de observatiehut te rijden. De eilanden voor de observatiehut zijn namelijk net nieuw en er zitten voornamelijk kokmeeuwen, grauwe gansen en kieviten. Er kwam gelukkig net een grote meeuw aanvliegen. De meeste adulte meeuwen gaan me nu prima af en ik word steeds beter in juveniele exemplaren maar dit was toch wel een erg lastige vogel. De houding, kopprofiel en hoge poten spreken duidelijk voor Pontische meeuw. Het enige wat ik niet direct kon plaatsen was de nogal donkere snavel. In het boek Gulls van Helms zag ik echter meerdere Ponten met een dergelijke snavel. Een bekende van me heeft de meeuw later die dag op de foto gezet. Zijn foto’s zijn te zien door op deze LINK te klikken. De waarnemer heeft een goed punt betreffende de structuur van de snavel (Gony’s) en de donkere vlekken op de (coverts) ondervleugel. Hij maakt er geelpootmeeuw van. Ik ben benieuwd wat jullie er van maken. Stuur me gerust een bericht via het contactenformulier of laat een reactie achter. Op de video hieronder zie je de meeuw.

Vanochtend (zaterdag) was het weer aanzienlijk slechter dan op de vrijdag. Maar met goede hoop en een vleugje onschuld stond ik opnieuw op de telpost. Laat die rode wouw maar komen! De rest van tellers wisten inmiddels voor welke vogel ik op de telpost stond en de nodige grappen werden al gemaakt. Maar op dat moment vloog er een roofvogel over die ik niet zag door het geklets. Een goede vriend van me zei “Alstublieft, daar heb je hem”. De rode wouw vloog mooi over ons heen en liet zich een paar keer prachtig zien. Door het slechte weer en mijn enthousiasme met de zoom-knop is de video mislukt maar er is een herkenbare foto gemaakt door één van de waarnemers (zie hieronder). Het doel van het weekend was in ieder geval gehaald.

Slechte, doch herkenbare foto met rode wouw

Later op de ochtend ontdekte de waarnemer van de rode wouw een blauwborst. Deze zat in de sloot aan de waterkant te fourageren en werd ontdekt toen de tellers een paar ingevallen watersnippen wilde bekijken. Opnieuw een nieuwe jaarsoort en bijzonder zeldzaam op de plek waar we stonden. Er komen daar veel rode wouwen over en het was slechts de tweede blauwborst ooit op die plek. Bovendien zijn blauwborsten naar mijn weten sowieso bijzonder in de trek. Andere leuke soorten van de ochtend waren haviken, kleine plevier, goudplevieren, kleine mantelmeeuwen, boerenzwaluwen, kepen, roodborstapuiten en 8 extreem hoge pijlstaarten. De jaarlijst Twente staat nu op: 123 soorten.

Geef een reactie

