Een snel bezoek aan Salland

Afgelopen dinsdagochtend besloot ik plots langs de Sallandse Heuvelrug te rijden om daar de Korhoenders binnen te tikken. Ze stonden nog niet op de jaarlijst en dit is toch wel de beste tijd om ze te bekijken en/of horen. Met enige twijfel begon ik aan de wandeling vanaf de parkeerplaats want ik had geen telescoop meegenomen en ik moest het doen met mijn oude Bresser kijker die ik altijd in de auto heb liggen. Deze kijker is echter al 15 jaar oud en voldoet al 12 jaar niet meer aan mijn wensen. Maar zo nu en dan is het goed om even beide voeten op de grond te staan en terug te denken aan die goede oude tijd.. een tijd met slechte kijkers, onleesbare determinatiegidsen en een flinke dosis onwetendheid. Met een flinke dosis geluk vond ik twee mannetjes korhoen. Ze zaten boven in één van hun favoriete dode bomen. Andere soorten voor de jaarlijst 2011: bonte vliegenvanger, beflijster, zwarte mees & raaf.

Geef een reactie

