Beflijster, raaf en zwartkopmeeuw

Vandaag kon ik in Almelo aan het werk. Dat betekent geen reistijd en dus.. wat tijd om te vogelen. Een ronde Haaksbergerveen leek me wel wat. Het was inmiddels al een tijd geleden dat ik dit prachtige veen een bezoek had gebracht. De laatste keer was bij de Slangenarend van 2010. En in de winter is er weinig tot niets te beleven. Op wat eenden en een rietgors na zul je nauwelijks vogels zien of horen. Maar de lente is weer aangebroken en er is gelukkig weer volop leven in het veen. Bij aankomst werd ik opnieuw welkom geheten door enkele geelgorzen en roodborsttapuiten.  In de akker aan mijn rechterkant zaten een paar grauwe ganzen te mopperen en ze besloten samen met wat reeen het hazenpad te kiezen. Een paar bomen verder en ik hoorde tjiftjaf, fitis en zwartkop uitbundig zingen. Het was jammergenoeg wat mistig maar gelukkig het knmi me een geweldige lentedag beloofd. Net voor de ingang van het gebied zaten diverse lijsters waaronder grote lijster, zanglijster, merel en kramsvogel. Maar tussen al die lijsters zag ik met het blote oog wat wits heen en weer springen. Met mijn verrekijker zag ik al snel dat het een beflijster was. In de literatuur staat dat de beflijster net wat kleiner is dan onze saaiere versie maar in het veld lijkt hij door zijn flinke witte bef toch altijd flink groter. Afgelopen dinsdag had ik ook al een beflijster gezien maar Salland is toch niet hetzelfde als Twente. De dag was al goed begonnen.

In het veen krioelde het van de fitissen, tjiftjaffen en zwartkoppen. In elk bosje leek er één te zitten. Maar ook de boompiepers waren massaal terug. Na een eindje lopen kwamen de eerste plasjes in zicht en daar zag ik weer een nieuwe jaarsoort, geoorde fuut. Maar hier zag ik ook slobeend, kuifeend, zomertaling, wintertaling en achter mij herkende ik de zang van de klapekster. Boven een grote plas foerageerden een drietal boerenzwaluwen en werd ik toegezongen door een aantal blauwborsten. In de verte stonden een paar nordic wandelaars een geruime tijd voor zich aan te staren en ik had al snel door dat ze op mij stonden te wachten. De combinatie van een verrekijker en telescoop maakt je bij voorbaat een kenner. Bovendien kun je ze toch van alles en nog wat wijsmaken. Maar.. ze stonden vol verbazing naar het geel in de gele kwikstaart te kijken. Achter de kwikstaart liepen een paar watersnippen en tureluurs maar die konden niet rekenen op de sympathie van de wandelaars. Aan de rand van de kokmeeuwkolonie kreeg ik een oorverdovend welkom maar ik kon ze moeilijk uitleggen dat ik niet voor hen de afslag had gemaakt. Er broeden al enkele jaren zwartkopmeeuwen in het Haaksbergerveen en ik was er op gebrand er minstens één te vinden. In 2010 heb ik er 12 bezoekjes van minimaal 3 uur per stuk aan gespendeerd maar ik had goede hoop. Die goede hoop vervloog toen ik na een uur zoeken nog geen resultaat had geboekt. Plots hoorde ik het geluid van de zwartkopmeeuw. Bingo!  Dat was een stuk sneller dan het voorgaande jaar. De vogel was echter onrustig en vloog richting noord. Later op de ochtend vond ik opnieuw een zwartkopmeeuw maar ik vermoed dat dit hetzelfde exemplaar is. Met een beflijster op de film en een zwartkopmeeuw op de lijst was de dag geslaagd. Ik besloot terug te lopen maar hoorde plots meerdere raven. Na vijf minuten geduld kwamen ze eindelijk over vliegen. 2 prachtige waaierstaarten. De raaf blijft een bijzondere waarneming in Twente. Op de Sallandse Heuvelrug broeden ze nog maar naar mijn weten nergens in Twente. Een geslaagde dag met 4 nieuwe jaarsoorten. De Twentse teller staat op 139 soorten. Op de video hieronder fitis en kokmeeuw.

Een gedachte over “Beflijster, raaf en zwartkopmeeuw

Geef een reactie

