Pleviertjes, bontje, kwikken en purpers

Zaterdagavond klokslag 18:00 uur. Het eten was binnen en geen verdere verplichtingen om me thuis te houden. Op naar Losser om gezamenlijk op een visarend te wachten. Nog even snel op waarneming kijken… dat had ik beter niet kunnen doen. Er was een grote stern gemeld in Almelo. Nu zullen de meeste Nederlanders niet warm lopen voor een grote stern maar in Twente (praktisch Duitsland) is deze soort een zeer bijzondere waarneming. Ik besloot ter plekke dat er toch geen visarend over zou komen en reed al snel met 140 km per uur naar de Leemslagenplas te Almelo.

Aangekomen kon ik de grote stern nergens vinden. Gelukkig liepen er nog een paar andere leuke vogels over de eilandjes bij het Zuidbroek. Bonte strandloper, kleine plevier, gele kwikstaart en veel witte kwikstaarten. De vogels lieten zich keurig filmen maar er stond nog een flinke wind. Achter me vlogen 8 watersnippen met veel geschreeuw op en het was de eerste keer dat ik in het gebied rietgorzen hoorde zingen. In de boomgaard zat een steenuil te wachten op de schemer. De waarneming van de grote stern was later weer ingetrokken en men zag op de telpost wel een visarend. Je kunt niet alles hebben. Op de telpost Oelemars was het vanochtend erg rustig qua soorten & aantallen. Een adulte zwartkopmeeuw was de enige, leuke krent.

In het vorige bericht konden jullie al lezen dat ik vrijdag een goede dag had qua soorten. Beflijster, zwartkopmeeuw, raaf, geoorde fuut maar ik had diezelfde ochtend nog twee opvliegende reigers gefilmd. In het veld was ik er overtuigd dat het purperreigers moesten zijn maar door de zeldzaamheid van deze waarneming in Twente wilde ik eerst de videobeelden met een paar andere vogelaars bespreken. Het resultaat is dat we twee purperreigers op de lijst van Twente mogen bijschrijven. Het filmpje zie je hieronder. Ik wil Marc Bulte, Martin Bonte en Frank Neijts bedanken voor hun hulp. De Twente jaarlijst 2011 staat nu op: 142.

Een gedachte over “Pleviertjes, bontje, kwikken en purpers

Geef een reactie

