Korte afwezigheid met een goede reden

Goedendagdeel beste lezers. Het is inmiddels weer een flinke tijd geleden dat ik een post heb gemaakt op Slagpen. Een combinatie van luiheid, goede boeken en veel tijd in het veld zijn hier de aanstichter van. Mijn laatste post ging over het bezoek aan het Lauwersmeer en de geweldige rossmeeuw in Noord-Holland.  Na dit avontuur ben ik nog op bezoek geweest bij de woestijnplevier, te Batenburg in Gelderland maar de rest van de tijd heb ik doorgebracht in het prachtige Twente.

Engbertsdijksvenen en het Zuidbroek (Wierden) waren de laatste tijd ‘the place to be’ in Twente. In Engbertsdijksvenen hebben veel mensen kunnen genieten van groepen dwergmeeuwen. Op een gegeven moment zaten er plus/minus 50 exemplaren op de grote plas. De meeste lokale vogelaars hebben hier ook weer hun eerste sterns van het jaar gezien. Zo vlogen er regelmatig visdief en zwarte sternen op de plas, en werd er op 2 mei zelfs een witvleugelstern ontdekt. In diezelfde dagen zwom er een witoogeend op de Put van Roelofs. De vogel liet zich echter niet door iedereen ontdekken. Ik had het geluk om alle vogels mooi in beeld te krijgen.


Maar sterns waren niet de enige doortrekkers. In regio waren diverse kwikstaarten, piepers en strandlopers te vinden. Op 29 april 2011 hoorde en zag ik mijn eerste roodkeelpieper. Deze vloog laag over de telpost en de rode kleur was goed te zien. In de weken erna zou ik nog 2 roodkeelpiepers ontdekken. Waarvan één waarneming op slechts enkele meters afstand TP. Op het Zuidbroek ontdekte ik een Temmincks strandloper en kon ik een dag na de ontdekking van een Engelse kwikstaart de soort zelf nog twitchen. Bovendien konden vele vogelaars genieten van de grote aantallen bosruiters en redelijke aantallen Noordse kwikstaarten in Twente.

Zaterdag 7 mei vertrok ik samen met een medevogelaar naar Engbertsdijksvenen. We hadden weinig zin om vroeg te vertrekken en op ons gemak liepen we tegen half 11 het zuidelijke deel van het gebied binnen. We hoopten op spotvogel en wellicht een vroege grauwe klauwier. We waren echter niet voorbereid op de waarneming die we enkele minuten later zouden doen. Door de bomen ontdekte we een grote roofvogel die aan het cirkelen was. Zonder verrekijker viel al op dat de vogel een massieve uitstraling vogel had. Maar zonder vergelijkingsmateriaal zijn dit soort zaken meestal lastig in te schatten. Mét kijker werd al snel duidelijk dat de vogel geen polsvlekken had en een duidelijke ‘bivakmuts’ droeg. Het zou toch niet zo zijn. Voorzichtig liet ik het woord slangenarend vallen en op dat moment begon de rover met hangende poten te bidden. Op dat moment werden alle, door ons bekende kenmerken, stap voor stap doorgenomen. Het hele plaatje klopte als een bus. De rover maakte echter vaart en het vastleggen op video mislukte. Bij een dergelijke waarneming vind ik het belangrijk om de determinatie eerst rond te krijgen. Hoeveel mensen hebben vage foto’s en herinneren zich naderhand nauwelijks de kenmerken en de ervaring van de vogel? Determinatie gaat bij mij altijd voor bewijs. Dit dilemma valt gelukkig in het niet bij vogels TP maar deze luxe heb je helaas niet altijd. Het formulier is inmiddels op weg naar het CDNA aangezien  het nog steeds een indiensoort betreft. Het zijn die momenten waarop je maanden kunt teren en die al die uren in het veld de moeite waard maken. Op ons gemakje toch even de beste soort van Twente/Overijssel tot nu gezien, heerlijk! Al moet ik eerlijk bekennen dat 13 kleinste jager ook heel indrukwekkend zijn. Deze heb ik helaas gemist.

Gisteravond werd het tijd om de kleine zilverreigers in het Witte Veen op te speuren. We konden de vogels in eerste instantie niet vinden maar na een kleine vijftig meter vlogen beide vogels op om een eindje verder weer neer te strijken. Een nieuwe soort van mijn Twente lijst! Met een groepje vogelaars besloten we op zoek te gaan naar het porseleinhoen in het Haaksbergerveen maar deze niet kunnen vinden. De reis was echter niet voor niets omdat we de avond konden afsluiten met een tweetal prachtige nachtzwaluwen.

De Twente lijst staat op:  212
De NL lijst staat op: 269
De jaarlijst Twente staat op: 179
De jaarlijst NL staat op: 206

Een gedachte over “Korte afwezigheid met een goede reden

Geef een reactie

