Met haast op zoek naar doortrekkende Podiceps

Vanochtend kon ik gelukkig nog een half uurtje weg om naar de drie juveniele roodhalsfuten te zoeken. Deze drie vogels werden gisteren ontdekt in een nieuw stuk natuur tussen Hengelo en Enschede. Er zijn hier al meerdere interessante soorten ontdekt zoals gestreepte strandloper en porseleinhoen en het gebied blijft interessant om zo nu en dan te bezoeken. Het water staat er door de geweldige zomer van 2011 bijzonder hoog en er zijn weinig tot geen strandlopers te bekennen. Maar er bivakkeren meerdere soorten eenden en er zwemmen 2 families futen. Bovendien is het een geschikt gebied om te genieten van de grote gele kwikstaart.

Tijdens het inparkeren, werd het plots droog en dat was op zijn minst een goed voorteken. In eerste instantie kon ik de vogels niet terugvinden. Door tijdsgebrek moest ik haast maken en ik besloot de rietkraag niet uit te kammen maar om eerst het open water af te speuren. In het laatste stuk vond ik gelukkig twee van de drie gemelde roodhalsfuten terug. Twee juveniele exemplaren waren fanatiek aan het vissen en kwamen regelmatig met een flinke buit boven water.  De derde vogel heb ik niet kunnen ontdekken. Wellicht zat hij achter een rietkraag te rusten of als doorgetrokken. Prachtige juveniele exemplaren die me altijd aan een zebra herinneren. De mooie strepen op de kop in combinatie met de gele snavel en rode hals maken ze naar mijn mening mooier dan ‘onze’ fuut.

Geef een reactie

