Euro Birdwatch-day

Eén keer in het jaar staan vogelaars uit heel Europa vol concentratie op hun telpost. Er wordt niet gepraat en men kijkt enkel naar de lucht of spits zijn of haar oren voor een trekroepje. Dat klinkt heel utopisch en dat is het ook. In de praktijk blijkt het tegenovergestelde echter de werkelijkheid. Door de hoge opkomst is deze dag vaak extra gezellig en er wordt regelmatig over zaken gesproken die niet over vogels gaan. Er wordt gelachen en gedronken en ik weet zeker dat er interessant zangertjes worden gemist maar dit nemen we voor één dag voor lief.

Dit jaar stond ik op de telpost Oelemars aangezien ik vorig jaar op de telpost in Engbertsdijksvenen stond. Door met enige regelmaat verschillende telposten te bezoeken ontmoet je het gros van de regionale vogelaars en leer je veel tips en trucs. De Oelemars is één van de leukste en beste telposten van Nederland. Er wordt fanatiek geteld en het is één van de beste plekken van Nederland om roofvogels (waaronder visarend en rode wouw) en kraanvogels te zien. Er staat een groep ervaren vogelaars die veel waarnemingen weet te documenteren. De sfeer is ontspannen en niemand is beroert om je iets te leren. Neem gerust contact op als je een keer een ochtend mee wilt tellen. Alle informatie is te vinden via deze LINK.

1KJ Buizerd

1KJ Buizerd

Vijftien minuten na het vervloeken van de wekker stond ik buiten in een aangename temperatuur. Het was nog wat mistig maar dat kon vast niet lang duren (helaas had ik het mis). Op de telpost begon de grondmist steeds dikker te worden. Bijzonder irritant aangezien het overgrote deel van de vogels nauwelijks vliegt bij dichte mist. Het zicht was soms niet meer dan 50 meter en nieuwe tellers sloten zich als gorilla’s uit de mist aan bij de telpost. Tegen tien uur begon de mist op te klaren en de rest van de dag hebben we genoten van het prachtige weer. Traditiegetrouw was er snert en bakleverworst geregeld maar het werd dit jaar gegeten in de korte broek. Voor vele tellers en bezoekers een nieuwe ervaring.

De dag begon met een groepje blauwe reigers met voorop een grote zilverreiger. De trek van de graspiepers en zanglijsters was duidelijk op gang gekomen en de vogels werden de hele dag gezien. Er kwamen nog wat veldleeuweriken over en zo nu en dan een boomleeuwerik of een boompieper. Op de achtergrond klok zoals altijd het geluid van de groene specht maar van veel vogels was nog geen sprake. De gezelligheid sloeg om in concentratie toen grote groepen kolganzen zich lieten horen. Over de gehele dag werden er meer dan 2000 exemplaren geteld. Veelal in gemengde groepen met grauwe ganzen. De roep van een bontbekplevier en de snelle jachtvlucht van een juveniele slechtvalk vulde een saai uur met hoop op meer. Die hoop werd nog aangewakkerd door een overvliegende Europese kanarie maar ons geduld werd daarna opnieuw op de proef gesteld. Het was wel aardig om de eerste sijzen, keepen en kramsvogel weer te horen. Tegen 14:00 vond ik het goed geweest. Er werd al een tijdje niets meer gespot en ik besloot om terug te rijden. Deze vroegtijdige beslissing werd bestraft met het missen van een smelleken, rode wouw en steenloper. Maar gelukkig kon ik de Europese kanarie bijschrijven op de jaarlijst.  De jaarlijst Twente staat inmiddels op 203.

Het was eigenlijk de bedoeling dat ik afgelopen weekend op Texel zou zitten. Maar door omstandigheden moest ik dit jaar,  helaas overslaan. Jammer van die Daurische klauwier maar die laat zich vast nog wel een keer zien in de lage landen. Bij deze wil ik iedereen in ieder geval bedanken voor de e-mail, sms en telefoon. Het was wat pijnlijk om zo vaak uit te leggen dat ik er niet bij kon zijn maar volgend jaar ben ik vast weer van de partij, tot dan! 

Geef een reactie

