Vale gieren in Twente.. maar geen ijsvogel!

Als vogelaar heb je regelmatig dagen waarin je weinig tot niets tegenkomt. Je spendeert vele uren in het veld om vervolgens thuis te komen met waarnemingen die je in de tuin had kunnen doen. Op 1 oktober wilde ik na een paar boterhammen toch nog even vogelen. Maar ik had die week al redelijk wat kilometers achter de rug en ik besloot om het dicht bij huis te houden. Achteraf gezien was dit een meer dan uitstekende keuze.

Met de verrekijker op de passagiers stoel en de telescoop op de achterbank zat ik met twijfel in de auto. Waar rijd ik heen en welke vogel(s) wil ik zien? De middelste bonte en zwarte spechten in Twickel? Nee, daar was ik die week al geweest en het was verdacht rustig in het oude bos. Bovendien stikt het er van de dagjes mensen. Na wat twijfel viel de keuze uiteindelijk op Almelo. Hier was ik al maanden niet meer geweest en het leek me een goed idee om ijsvogels te zoeken. Een kleine 20 minuten later liep ik langs het kanaal waar ik ooit ben besmet met het vogel-virus. Aan dit kanaal heb ik mijn eerst vogel gedetermineerd. Het was een torenvalk maar ik heb er drie kwartier over gedaan. 19 jaar later geef ik nog steeds het boek (met een drukknoop op de kaft) de schuld!

Vale gier

Eén van de vale gieren boven Almelo

Het weer was die dag bijzonder aangenaam. Er stond niet veel wind en de temperatuur lag boven de 18 graden. Maar qua vogels liep het nog niet warm. Een paar ringmussen waren zich druk aan het wassen in het zand en er cirkelden een paar buizerds op de thermiek. Stiekem was ik meer aan het genieten van het weer dan dat ik actief op zoek was naar vogels. Bovendien hoor je die kleine blauwe vogeltjes toch altijd voor je ze ziet. Er vloog een drietal geelgorzen uit de begroeing en een groene specht liet zich op de achtergrond een paar keer luid horen. Een uur later had ik echter nog geen ijsvogel ontdekt en met jaloezie dacht ik aan de vogelaars op Texel. Met mijn HTC keek ik eerst nog even of andere Twentenaren meer succes hadden. Die waren er natuurlijk! Een ortolaan op het Wierdenseveld, Euro kanaries op de Oelemars en zowel geelpoot als pontische meeuwen op verschillende plekken. Shit! Uit pure zelfkastijding klikte ik op de app van Dutch Birding. Ja hoor.. orpheusspotvogel, roze spreeuw, sperwergrasmus en bosjes vol bladkoningen. Allemaal op Texel. Na dit ‘geweldige’ nieuws had ik er genoeg van en ik liep langzaam maar zeker terug naar de auto.

In mijn ooghoek werd ik echter verrast door een drietal grote vogels. Vast weer reigers of wellicht ooievaars maar… toch maar even kijken voor de zekerheid. Toen ik door het oculair van mijn telescoop keek, moest ik even slikken. Het zijn dit soort momenten waarop alles plots stil lijkt te staan: je motoriek, je gedachten en de tijd. De wereld staat even stil, behalve die drie verrekte vogels natuurlijk. Die leken juist sneller te gaan. Hoe ik het achteraf allemaal het geflikt is me een raadsel maar 5 minuten later stond de vale gier officieel op mijn NL/Twente-lijst en was ik 57 foto’s rijker. Foto’s van zeer magere kwaliteit (lees: complete bagger) maar een tweetal zijn enigszins bruikbaar. Het is ook niet makkelijk om glijdende vale gieren te fotograferen met je telefoon door een telescoop. Mijn tweede indiensoort van het jaar in Twente was binnen! Na het invullen van de papieren voor de slangenarend kan ik nu beginnen aan een gedegen beschrijving van deze waarneming. Gelukkig dit keer met foto.

3 prachtige vale gieren vlogen zonder enige moeite op de thermiek boven mijn geboorteplaats. De waarnemingen van Texel waren niet belangrijk meer. Het is spannend om naar een zeldzame vogel te rijden maar zelf iets ontdekken.. daar ligt de kracht van het vogelen! In Spanje vind ik de vogels al groot maar zonder de bergen op de achtergrond lijken ze nog groter. Met een maximale vleugelspanwijdte van 2,65 zijn het één van de grootste vogels van de wereld en dat gewoon boven metropool Almelo. In de auto besefte ik plots dat ik geen ijsvogel had gezien. Soms… zit werkelijk alles tegen!

Geef een reactie

