Een paar uurtjes op gehoor

De Dead Kitten van Rode is al enige tijd binnen maar ik had nog geen tijd gehad om hem uitvoerig te testen. Na een paar uur in het veld ben ik nog steeds erg tevreden over de pluizige toevoeging maar bij het ontbreken van de wind heeft het geen toegevoegde waarde. Het schaadt namelijk de kwaliteit je van de opname. De opname is net wat minder helder. Maar bij zelfs een zuchtje wind is het geval onmisbaar.

Gezien de tijd van het jaar ben ik vandaag de uitgestrekte bossen van de Sallandse Heuvelrug ingetrokken. Het gebied kent ieder van zijn dure, zwarte kippen en het prachtige uitzicht. Bij goed weer kun je op de top zowel Zwolle als Almelo zien liggen en dat is nogal een eind. Het hoogste punt ligt op de Koningsbelt en bevindt zich 75 meter boven NAP. Maar de meest interessante gebieden liggen veelal niet op de hogere punten maar juist in de dalen. Naar korhoenders zoeken de meeste lokale vogelaars sowieso niet. Voornamelijk omdat we er mee zijn opgegroeid en omdat ze bijzonder moeilijk te vinden zijn in deze maanden. De Sallandse Heuvelrug is niet één van mijn favoriete plekken in de regio maar rond deze tijd is er altijd wel wat te zien. De veengebieden zijn met uitzondering van riet- en geelgors meestal verlaten en de akkers zijn koud en stil. Desalniettemin rijd ik zelden naar de Heuvelrug. De route kenmerkt zich door verkeershinder en ik heb een ouder, maar minder groot bos op een steenworp afstand. Maar mijn doelsoorten voor de dag waren makkelijker te vinden rondom de Koningsbelt. Met een gezonde dosis naïviteit en optimisme ging ik voor kruisbek, zwarte specht en vooral raaf. Alledrie de soorten zijn niet gelukt maar ik heb redelijke en goede opnames gemaakt van andere soorten.

Aan de rand van het bos bevindt zich een uitgestrekte parkeerplaats. Hier krioelt het meestal van de schreeuwende kinderen, bejaarden met Nordic wandelstokken en loslopende ‘hondjes’. Maar buiten het weekend vind je er slechts serene rust. Binnen een minuut loop je in een prachtig bos en twee educatieve borden herinneren je voor de laatste keer aan de beschaving. Het eerste bord illustreert waar er in de 2e w.o. gevechtsvliegtuigen zijn neergestort en het andere maakt je wijs dat er om elke hoek een Korhoen staat. Binnen enkele minuten had ik de eerste soorten binnen: glanskop, matkop en goudhaan. Geluidsopnames hadden echter geen zin aangezien er nog teveel geluidsoverlast van de nabij gelegen autobaan was. Het viel me wel meteen op dat er ontzettend veel kolganzen in de lucht vlogen en ik kan me niet herinneren dat ik er ooit meer heb gezien in Overijssel. De grootste groep van de dag bestond uit meer dan 1200 exemplaren. Een bericht van een vriend bevestigde dat de ganzen in de hele regio werden gezien.

Het mooiste aan het gebied zijn de oude naaldbomen die er in grote getallen staan. Hierdoor had ik snel nog meer goudhaantjes maar ook kuifmezen in de kijker. Tijdens het opnemen van het gepiep van de goudhaantjes stond ik plots oog in oog met een kuifmees die nog geen meter voor me in de begroeiing ging zitten. De ervaring was compleet toen de vogel besloot geluid te maken en ik van dichtbij een korte opname kon maken. De dag kon niet meer stuk toen er plots een grote groep sijzen over me heen bleef vliegen. Op de uitgestrekte heidevelden vond ik nog twee klapeksters en minimaal duizend kramsvogels. Helaas geen raaf te bekennen.

De geluidsopnames van de dag vind je hieronder. Klik op de vogel op naar het fragment te luisteren:

4 gedachtes over “Een paar uurtjes op gehoor

    • Er zijn betere alternatieven. Ik wil in het nieuwe jaar wellicht ook een shotgun mic halen of misschien een parabool. Zal er binnenkort eens induiken. Een externe mic met eigen batterijen lijkt me niet praktisch.

Geef een reactie

