Bezoek aan nieuwe natuur nabij Enschede

Het is altijd spannend om te vogelen als er op de vorige dag een flinke storm heeft gewoed. Je immers niet wat een flinke westenwind het land inblaast.  Gelukkig had ik vanochtend ruimte om even snel een bliksembezoek te brengen aan het Kristalbad tussen Hengelo en Enschede. Het gebied is vernoemd naar het oude zwembad dat vroeger in de buurt lag maar moet gaan fungeren als natuurlijke waterzuivering voor het Twente kanaal en als ecologische verbindingszone voor soorten als boommarter, das, waterspitsmuis en verschillende amfibieën. Hetzelfde idee als de Doorbraak tussen Almelo en Wierden maar dan kleinschaliger.

Overzicht grote plas, kijkend naar het noord-westelijke deel

Maar je kunt er ook prima vogelen. Vogels zijn vaak als eerste soorten ter plaatse omdat ze zich natuurlijk relatief gemakkelijk kunnen verplaatsen. Het gebied is redelijk jong maar er zijn al genoeg interessante soorten gezien zoals: gestreepte strandloper, Engelse kwikstaart, roodhalsfuut, porseleinhoen, etc. Bovendien zijn er in het naast gelegen Twente kanaal met enige regelmaat geelpoot- en Pontische meeuw gezien. Gezien de storm van gisteren en de zuid-westen wind van vandaag hoopte ik stiekem op een verdwaalde jager. Die droom ging helaas niet in vervulling. Bij aankomst hoorde ik zeven geelgorzen overvliegen maar door de afstand kon ik er helaas geen goede opname van maken. Een kleine 40 meter riepen wat rietgorzen en er vlogen koperwieken en kramsvogels over.

Men is nog volop aan het werk in het gebied en ik werd flink chagrijnig van de actieve graafmachines. Daar kwam nog eens bij dat men langs het Twente kanaal begon met het snoeien van de bosjes. Ik concludeerde al snel dat ik goede geluidsopnames wel kon vergeten. In de herrie hoorde ik een waterpieper maar ik ontdekte de vogel pas toen hij al een eind verder was gevlogen. Dat was één goede geluidsopname die ik op mijn buik kon schrijven. Het gebied zit vol met wintertalingen, kokmeeuwen en wilde eenden maar dit keer kon ik geen krakeend of kuifeend ontdekken.

Na slechts een halve kilometer waren mijn schoenen onherkenbaar. De grond is er nog ontzettend week en je zakt tot je enkels in de modder. Maar het tij begon te keren. Een paar zonnestralen waren schijnbaar voldoende om al het werkende volk aan een pauze te helpen en mijn opnameapparatuur was back in business. Een snelle blik op het Twentekanaal leverde weinig op. Ik dacht nog een nonnetje te zien maar dit bleek een drijvend blikje Grolsch te zijn (don’t ask). Toen ik de meest zuidelijk toren aan het bewonderen was, vloog er een groep goudplevieren over die helaas geen enkele roep lieten horen.  Gelukkig vlogen er op de terugweg twee grote gele kwikstaarten pal over en 100 meter verder deden drie knobbelzwanen hetzelfde. Dit leverde twee uitstekende opnames op.

Klik op de dikgedrukte tekst om de opname te beluisteren:
Opname van de langsvliegende knobbelzwanen
Opname van de overvliegende grote gele kwikstaart 

Geef een reactie

