Eindelijk een waterspreeuw in Twente

Zo… het is weer enige tijd geleden dat ik een post heb toegevoegd. Het is niet zo dat ik stil heb gezeten maar ik had simpelweg geen zin om iets te typen. Vorige week zaterdag ben ik samen met een goede vriend richting Zeeland gereden om daar de inmiddels beroemde giervalk te zien maar de weergoden hadden andere plannen. Met een temperatuur van -18 in de auto moesten we zelfs tijdens het rijden aan de binnenkant krabben. De Brouwersdam gaf ons gelukkig nog wat leuke eenden, waaronder 5 ijseenden. Een nieuw soort voor mijn Nederland lijst. De rest van de dag werd verstoord door mistbanken en gladheid. Maar dat is inmiddels achter ons en over een paar jaar is het vast één van die sterke verhalen.

Ons kleine, koude kikkerlandje werd plots getroffen door de winter. En hoe! De kou was overal voelbaar. Net als de elfstedenkoorts. Door de verlaging in de temperatuur zaten er rondom Engbertsdijksvenen duizenden toendrarietganzen. Tijdens een bezoek dacht ik een aantal taigarietganzen te zien maar ik durf het eigenlijk nog niet aan met deze soort. In de loop van de week kwamen er meer meldingen van taiga’s maar helaas geen duidelijke foto’s. Tijdens één van de bezoekjes vlogen er tientallen toendra’s over de auto. Met een beetje geluk heb ik deze geluidsopname gemaakt. Het Kristalbad bracht de Twentenaren de eerste witoogeend van het jaar. De vogel was niet altijd even makkelijk te vinden tussen de kuifeenden en enkele nonnetjes maar met discipline en een paar degelijke handschoenen is het veel vogelaars toch gelukt.

Een witoogeend blijft leuk maar is jaarlijks te zien in de regio. Gisteren stond er echter een waarneming van een waterspreeuw op waarneming.nl. Meestal neem ik dergelijke waarnemingen niet meteen serieus maar een combinatie van onderbuik gevoel, de locatie en weersomstandigheden deed mij meteen uit de startblokken schieten. Even na de melding was ik tp en vond de vogel op een kleine honderd meter van de eerste waarneming. Een prachtige waterspreeuw! Nieuw voor mijn regio-lijst. Deze stond al een tijdje bij de favorieten en heeft eindelijk een klein groen vinkje achter zijn naam.
Twente kent bijzonder veel stromende beekjes maar het aantal waterspreeuwen ligt in vergelijking met de rest van Nederland laag. Vanochtend heb ik de vogel gelukkig beter kunnen bekijken. De Zwolle-boys waren er al eerder dan ik. Dat getuigt van discipline :). Met een beetje geluk blijft de waterspreeuw een tijdje zitten. Ik zou dolgraag een goede geluidsopname willen maken. Hieronder de prachtige foto’s van Wim van de Woning die hij me heeft toegestuurd voor het gebruik op mijn blog. Hartelijk dank Wim!

Geef een reactie

