Vogelaar of piraat?

Op de middelbare school had ik een scheikunde leraar die elke les begon met de controle van je PSU (persoonlijke standaard uitrustig). Een ieder die geen pen, potlood, gum en geodriehoek bij zich had kon zich melden bij de concierge. Door deze oud Tankcommandant ga ik zelden de deur uit zonder aan mijn PSU te denken. Niet dat ik altijd met pen, potlood, gum en geodriehoek vertrek, maar ik stap wel bewust de deur uit. Zeker wanneer ik naar buiten ga om te vogelen. Verrekijker.. check, opnameapparatuur voor geluid.. check, telescoop.. check, statief.. check. De gemiddelde vogelaar sleept kilo’s aan uitrusting mee en dan tel ik geen met voedsel, koffie/thee, handschoenen, muts, sjaal, etc. mee. Deze persoonlijke standaard uitrusting doet in kilo’s nauwelijks onder voor die van de Luchtmobiele Brigade.

Sinds een paar maanden ben ik actief met het opnemen van vogelgeluiden. Dit bevalt me zo goed dat ik er steeds meer aandacht aan besteed. Maar het opnemen van geluiden en het tegelijkertijd slepen met statief/telescoop ervaar ik als een ramp. Het liefst loop ik met de duim op de opnameknop om direct te kunnen reageren op geluid. Maar met een uitgeschoven statief over de schouder wordt mijn reactiesnelheid aanzienlijk verminderd. Een oplossing voor dit probleem kon ik in eerste instantie niet vinden. In alle naiviteit besloot ik te gaan vogelen zonder telescoop. Het ontbreken van een statief met telescoop is een verademing maar het determineren van vogels op afstand werd logischerwijs belabberd. Hoe kon ik dit probleem oplossen? Ik zocht: 1) een hogere vergroting 2) voor weinig geld en 3) het moest draagbaar zijn. De tweede eis was het grootste struikelblok. Er zijn al diverse verrekijkers op de markt die een flinke vergroting met beeldstabilisatie aanbieden. Vooral de kijkers van Canon schijnen goed te werken. Maar de prijs is niet het enige obstakel (1000+ euro). Vooral de garantietermijn van slechts vijf jaar is mij te weinig en staat in schril contrast met de termijnen die op andere kijkers wordt gegeven. Zeker wanneer je beseft hoeveel losse onderdelen er in die kijkers zitten.

Op het forum van birdforum.net kwam ik een optie tegen die me wellicht verder kon helpen. Buiten de hedendaagse telescoop zijn er nog een tweetal andere opties. Met de technische termen ben ik niet bekend maar ik noem ze de stapelscoop en piratenscoop. De stapelscoop is een telescoop die men door midden heeft gezaagd en op elkaar heeft gezet. Hierdoor kijk je niet meer in een rechte lijn naar het object maar met een bocht. De piratenscoop is het eeuwenoude model waarbij je de telescoop uit kunt schuiven. Na lang zoeken kwam ik via de site van Yukon High Power Spotting Scope – 30x50WA. Een hele mond vol maar het ding weegt niets en is dus uitschuifbaar en compact. In deze post vinden jullie in ieder geval al een aantal foto’s maar nog geen concrete testresultaten aangezien ik na dit schrijven het veld in ga. De verwachtingen liggen bijzonder laag maar voor ongeveer 50 euro is het vast geen enorme miskoop. Wordt vervolgd!

Geef een reactie

