Nummer 300 is binnen!

Na een bijzonder drukke dag keek ik gisteren of er nog iets bijzonders was gezien. Trouw als ik ben, keek ik eerst of er nog iets in Twente was gezien. Daar stond helaas niet veel soeps. Op de hoofdpagina stonden echter twee magische woorden. Grijze wouw. Een bijzonder kleine roofvogel die hier zeer zeldzaam is. En dat is niet zo vreemd aangezien de vogel broedt in savannen en halfwoestijnen. Niet bepaald het polderlandschap dat wij kennen. De vogel is zeldzaam in Europa maar is algemener in grote delen van Afrika en Zuid-Azië. Zeventien jaar geleden had ik mijn laatste grijze wouw in Spanje gezien en daar wilde ik graag verandering in brengen. Maar diezelfde avond ging hem niet worden en ik was redelijk pessimistisch of de vogel de volgende ochtend nog TP zou zijn. Gaan of niet gaan, het gepieker kon beginnen.

De vogel werd donderdag 128 keer ingevoerd op waarneming.nl. Er waren dus al veel vogelaars die deze prachtige vogel hadden gezien. Maar wat zou dit volwassen exemplaar doen wanneer het schemer zou worden. De rit was voor mij alleen een optie wanneer de vogel zou overnachten. Grijze wouwen zijn gelukkig geen nachttrekkers en een overnachting zou mijn kans in de vroege ochtend aanzienlijk vergroten. Pieker, twijfel en dubio. Gelukkig kreeg ik diezelfde avond een bericht uit Zwolle of ik nog ging en dat er carpool mogelijkheden waren. Dit bericht haalde me uiteindelijk over om het te gaan proberen. Je moet immers offers brengen om een droomsoort aan je lijst toe te voegen. Bovendien stond mijn levenslijst op 299 soorten. Een grijze wouw zou een onvergetelijke nummer 300 zijn. De laatste twichtbare grijze wouw dateert uit het jaar 2000. Dat klinkt recenter dan het is. Het is namelijk alweer twaalf jaar terug dat men deze soort drie maand lang in het Bargerveen kon zien. In die tijd was ik niet actief met vogelen en zat ik zelf drie maand in New York. Dit moest hem gaan worden.

Vanochtend ging de wekker te vroeg. Maar de adrenaline nam het al snel over van het zand in mijn ogen. In Apeldoorn trof ik enkele van de Zwolse boys en drie kwartier later stonden we in de mist te zoeken naar een volwassen grijze wouw. We waren niet de enige die de vogel graag wilde zien want er stonden al enkele tientallen vogelaars te speuren. Aan de gezichten te zien, was er nog geen grijze wouw gevonden. Na een kleine tien minuten werd de vogel ontdekt aan de kant waar niemand zocht. In de Collins staat boven de tekening van de grijze wouw – onmiskenbaar. Zelfs in de mist kun je er heel moeilijk een andere vogel van maken. Pardoes had niemand het meer koud en waren en enkel nog vrolijke gezichten te zien. We keken naar een biddende grijze wouw. De vogel is veel kleiner dan ik me kon herinneren. Boomvalk formaat. Maar de prachtige grijs/witte tinten in combinatie met zwarte armpenveren brachten me meteen weer 17 jaar terug in de tijd. Nummer 300 is binnen! Net voor de bevalling van mijn vrouw.

De vogel komt klaarblijkelijk uit een goede genenpoel want zowel gisteren als vanochtend heeft de vogel meerdere muizen weten te vangen. Hopelijk blijft de vogel nog even hangen zodat men er van kan genieten om vervolgens weer veilig zijn weg terug te vinden naar het zuiden. Tot over twaalf jaar?  Foto’s zijn natuurlijk te zien op waarneming.nl.

p.s. – bedankt voor al jullie e-mail over de review van de Eden Verrekijker. Deze is bijna af! Nog even geduld.

Geef een reactie

