Vijftien jaar geleden

Dit weekend zou ik volop tijd hebben om te vogelen. De zaterdagochtend begon op trektelpost Engbertsdijksvenen met o.a. geelpootmeeuw, geoorde fuut, kraanvogels, kemphanen en regenwulp. Zondag wilde ik opnieuw gaan tellen maar ik kon ’s ochtends niet uit bed komen en in de loop van de dag moest ik nog wat klussen rondom het huis doen. Gevolgd door de bezoek. Van vogelen ging niets meer terecht komen.. tenminste.. tot ik gebeld werd.

Net na zessen werd ik gebeld met de melding dat er een draaihals in Almelo zat en dat de beller de vogel net nog had gezien. Dat verandert de zaken. Het was namelijk (met slechts één dag verschil) precies vijftien jaar geleden dat ik mijn laatste draaihals had gezien. Mijn eerste draaihals vond ik in 1997. Deze zat toen op het marktplein in de Schelfhorst (zie de foto hieronder). De vogel zat in kale boom en hield zich stokstijf. Toentertijd moest ik het doen met mijn Peterson vogelgids en mijn vogelkennis was op zijn minst basaal te noemen. Het was toen ook nog niet zo gemakkelijk om te leren vogelen zonder internet en je kwam niet snel in contact met ervaren vogelaars. Het was bikkelen in het veld en ervaring op doen. De foto hieronder werd gemaakt door mijn klasgenoot (die nog steeds een vogelvriend is) met de camera van zijn vader. De foto’s moesten toen nog ontwikkeld worden.

Na het telefoontje besloot ik meteen te rijden en mijn hoogzwangere vrouw besloot dat ze ook wel eens één van die vreemde vogels wilde zien. Het scheelt dat ik Almelo goed ken en rechtstreeks naar de plek kon rijden. Bovendien was Heracles nog net niet klaar met voetballen en de wegen waren nog goed begaanbaar. Aangekomen werd ik met groot enthousiasme verwelkomd door de beller. Hij zocht al jaren naar deze illustere soort en had vandaag de dag van zijn leven. De draaihals  liet zich werkelijk prachtig bekijken. De wind was koud maar het avondzonnetje scheen prachtig op het kleine vogeltje. De foto hieronder is gemaakt door de beller in kwestie. Een kleine twintig minuten na mijn vertrek werd de vogel niet meer gevonden. Zoals ik al zei.. illuster. Zo sluit je het weekend toch erg aangenaam af.

Geef een reactie

