Eindelijk een Lepelaar in Twente

Ja.. u leest het goed. Ik leef nog. Maar tijd voor vogelen heb ik de afgelopen maanden niet gehad. Zelfs tijdens mijn kortstondige vakantie op Texel heb ik slechts twee uur de tijd gehad om met mijn verrekijker op stap te gaan. Dat heeft me uiteindelijk nog wel een roodmus opgeleverd. Het is lastig om tijd te maken wanneer je met een nieuwe baan begint en een kersverse vader bent. Gelukkig is de zomer geen tijd waarin je veel mist al moet ik wel zeggen dat ik graag die kortbekzeekoet had gezien. Zeldzame soorten worden in het prachtige Twente sowieso niet veel gevonden en in deze zomer waren het eigenlijk alleen de vale gieren die het interessant wisten te houden. Maar helaas werden deze aaseters enkel overvliegend gezien, door slechts een handjevol mensen. Gelukkig beginnen de interessante soorten weer te komen en zodoende werd ik vanochtend gebeld door een fanatieke vogelaar uit Hengelo. Er zat een lepelaar in Almelo.

Lepelaars zijn geen super zeldzame vogels in Nederland. Ze staan ongetwijfeld nog op de rode lijst maar zo zeldzaam als 20 jaar geleden zijn ze niet meer. De hulp van meerdere verenigen heeft de soort goed gedaan. In Twente is de soort echter nog steeds erg zeldzaam. Elk jaar wordt er wel ergens 1 ontdekt maar je kunt er zelden voor rijden. Zo zat er vorig jaar een vogel in Engbertsdijksvenen maar deze werd helaas te laat gemeld. Toen ik vanochtend werd gebeld, besloot ik meteen te rijden. Onderweg reed ik iets harder dan toegestaan maar de vogel zat in het Zuidbroek. Het Zuidbroek is een klein gebied naast de snelweg en staat niet bekend om zijn rust. Dit heeft niets met die snelweg te maken maar meer met het aantal honden dat daar wordt uitgelaten. Het gebied is relatief klein en de vogel zou onherroepelijk op de wieken gaan bij een loslopende hond. Enige haast was naar mijn mening dus geoorloofd. 15 minuten na het telefoontje stond ik samen met de ontdekker te genieten van deze juveniele lepelaar. Nummer 224 binnen de Twentsche grenzen.

Zuibroek

Deze prachtige jonge lepelaar zat een uiltje te knappen op het zuidbroek

Geef een reactie

