Goed begin van de werkweek

Gisteravond werd er op het nieuwe, zuidelijke deel van de Domelaar (Markelo) een interessante waarneming ingevoerd. Twee juveniele zwarte ooievaars (afkorting zwooi). De zwooi is een soort die vooral tijdens de trek in Nederland wordt waargenomen. Het is, zoals de naam al doet vermoeden, de donkere neef van onze eigen ooievaar. Prachtige vogels die je enkel treft met een flinke dosis geluk. Telposten zien de soort met hulp van thermiek wel eens over cirkelen maar foeragerende vogels blijven bijzonder. Voor een zittende zwooi in Twente pak ik normaliter meteen de auto maar gisteravond kwam het simpelweg niet uit. De vogels staan niet bekend om hun ochtendactiviteit dus ik wilde de volgende ochtend een poging gaan wagen.

De twee juvenielen. Foto van Jan Meijerink.

Gelukkig ben ik gezegend met een zeer flexibele werkgever en het feit dat ik mijn eigen uren in kan delen. Bovendien werk ik niet op kantoor maar vanuit huis. Het is voor mij geen probleem om een uurtje van huis te gaan wanneer ik geen afspraak heb staan. In principe had ik er alle vertrouwen in dat de vogels vanochtend nog aanwezig zouden zijn. De zwooi staat immers niet bekend om zijn ochtendactiviteit. Het zijn vogels die vaak langzaam op gang komen en de vroege uurtjes besteden ze vooral aan het vinden van voedsel. Vliegende vogels worden meestal pas na 10:00 gemeld. Precies de tijd wanneer er voor hen bruikbare thermiek ontstaat. Toen de vogels vanochtend opnieuw werden gemeld, besloot ik meteen te rijden. Na een telefoontje met de waarnemer had ik de exacte locatie duidelijk. Tijd om mijn geluk op de proef te stellen.

Het nieuwe deel van de Domelaar vind je aan de zuidelijke kant van de grote oorspronkelijke zandafgraving. Het is een plek die tot nu toe geweldige soorten heeft opgeleverd. Met als klapper de terekruiter die ik helaas niet heb gezien. Maar soorten als kleine strandloper en Temmincks strandloper fourageren er regelmatig. Het gebied kun je hieronder op de foto’s zien. De Domelaar is gemakkelijk te bereiken en ligt op 5 minuten rijden van de A1. Mijn geluk kon niet op toen ik uit de auto klom en oog in oog stond met een overvliegende visarend. De afstand tussen de vogel en mij was slechts tien meter. Voor mijn gevoel kon ik hem/haar aanraken en gezien de schrikreactie had de visarend hetzelfde gevoel. Met een paar ongemakkelijke vleugelslagen vloog de vogel snel richting de grote plas en onze ontmoeting was binnen enkele seconden beslecht. Nog geen zwooi gezien maar nu al dik tevreden. Drie minuten later liep ik naar de overkant van de weg en keek naar links. Met het blote oog zag ik niets maar met mijn verrekijker zag ik een zwarte ooievaar door het hoge struikgewas lopen. De dag kon niet beter beginnen! Een paar momenten later verscheen de tweede vogel en met zijn drieën genoten we van de warme ochtendstralen.

Niet te zien met het blote oog maar links lopen twee juveniele zwoois

Domelaar Zuid met uitzicht op de media-toren

Geef een reactie

