Nieuwe aanwinsten

Vogelen is geweldig maar het kopen van vogelaccessoires is minstens zo leuk. Aangezien ik dit jaar helaas DT1 – Vlieland en het Dutch Birding Weekend op Texel oversla heb ik mezelf getrakteerd op een kwaliteitsslag in apparatuur. Om de geluidsopnames te verbeteren heb ik enige tijd geleden de ME31 richtmicrofoon van Olympus aangeschaft. Maar logischerwijs past mijn oude Dead Kitten daar niet op. Enkele maanden geleden ben ik begonnen met een zoektocht naar een windshield dat op de Olympus ME31 zou passen. Gelukkig kon het personeel van RJshopte Rijssen me verder helpen. Na het doorgeven van de maten kreeg ik het advies de Rode WS6 Deluxe Windshield te proberen. En.. een perfect fit. Net op tijd gezien de strenge herfstwind voor de deur staat. Een windshield is een absolute must wanneer je het gezoem van de wind in de opname wilt terugdringen. Standaard worden er schuimrubber hoesjes meegeleverd. Deze bieden meer bescherming tegen een val dan tegen de wind.  Wanneer je serieus met vogelgeluiden aan de slag gaat kun je niet zonder een windshield.

De Rode WS6 past perfect op de Olympus ME31 ShotgunMic

Veel vogelaars/fotografen kennen het merk Lowepro. Een fabrikant die bekend staat om hun uitstekende draagtassen. Vorig jaar heeft men voor het eerst de Optics lijn uitgebracht. Een complete productlijn gericht op de vogelaar. De Fieldstation is de kleinste variant. De grotere versies zijn vooral bedoeld als opslag voor telescoop, statief en verrekijker. Ik was op zoek naar een handzame kleinere draagtas voor mijn geluidsapparatuur. Mijn oude opties waren te klein geworden door de uitbreiding van richtmicrofoon en windshield. Via het forum van waarneming kwam ik bij de Lowepro Fieldstation terecht. In het filmpje hieronder zie je hoe praktisch de Fieldstation is. Het filmpje is trouwen tergend cliché maar het geeft je een uitstekend beeld van de mogelijkheden. Na het zien van het filmpje weet je waarom deze draagtas ideaal is voor het maken van een geluidsopname. Je kunt je opnameapparatuur op record zetten en deze vervolgens in de tas leggen. Dit geeft je eindelijk die vrije hand. Het invullen van trektelresultaten wordt door het uitklapbare deel ideaal. Op drukke dagen ben je zoveel aan het noteren dat wapperende blaadjes  en die wegrollende pen na een aantal uur flink irritant wordt. De speciale clips voor een tablet zijn ideaal. Wellicht voer ik dit najaar al mijn tellingen wel digitaal in.
Nu moet ik eerlijk bekennen dat een heuptas verschrikkelijk staat maar de Fieldstation kun je met gemak draaien. In het veld heeft gemak voorrang op schoonheid.

Geef een reactie

