Trektellen en opnames

De laatste paar weekenden heb ik op telpost Engbertsdijksvenen zuid of op de Rouwbloksweg gestaan. De Rouwbloksweg bevindt zich net niet in Twente. Het is een lange weg omringd door akkers. Men verbouwt er veel mais maar op sommige akkers nog graan. Twee weken geleden besloot ik daar te gaan staan in plaats van telpost Engbertsdijksvenen zuid. Dit leverde een mooie adulte man grauwe kiekendief op. Bovendien trokken er ontzettend veel vogels door het mais. Tientallen paapjes, tapuiten en gele kwikstaarten. Maar het meest spectaculaire was een rietzanger en een bosrietzanger.

Van de bosrietzanger hebben we een korte geluidsopname gemaakt. Het typerende ‘tek’ kan ook door veldriet- of struikrietzanger worden gemaakt. Maar die sluiten we uit gezien het ontbreken van een wenkbrauwstreep en de zeldzaamheid van de soorten. Het geluid is terug te luisteren door te klikken op de volgende LINK.

Afgelopen weekend kon ik met een flinke dosis geluk een opname maken van een ijsgors. Klik de LINK op de opname van de ijsgors te beluisteren. De vogel werd al gehoord door een van de tellers maar hij hoorde het geluid via zijn parabool. Hierna heb ik snel mijn Olympus ingeschakeld en met koptelefoon op de bosjes rondom de telpost afgeluisterd. Plots hoorde ik de ratel van een ijsgors. Prachtig. Een nieuwe soort op mijn Twente lijst.

Geef een reactie

