Wat gaat er komen…

Magnifying-GlassBeste lezers. Er gaan een aantal kleine dingen veranderen bij Slagpen. Dat heeft vooral te maken met de blijvende stijging in het aantal bezoekers. Deze ligt nu standaard boven de 1000+. Duizend maal dank! Het blijft me verbazen hoeveel mensen mijn gebrabbel blijven lezen. Het houdt me enthousiast om me in te blijven zetten voor de website. Hoe lastig het soms ook is om alles te combineren. De laatste toevoeging aan Slagpen was de podcast. Deze is inmiddels door 1800+ mensen beluisterd en er zitten nieuwe delen in de pijplijn. Er zijn een aantal interessante mensen die ik heb weten te strikken (waaronder Nils van Duivendijk). Nils is de auteur van één van mijn favoriete vogelboeken, namelijk de Advanced Bird ID Handbook. De Nederlandse versie is helaas niet meer te koop maar de Engelse is zowel in het groot (aanrader) als in veldgids formaat te koop. Maar de podcast is inmiddels niet meer nieuw. Het nieuwe dat gaat komen zijn determinatie artikelen met illustraties/foto’s/geluiden/etc.

Tijdens het beoordelen van waarneming op de website Waarneming kom ik regelmatig soorten tegen waar gebruikers moeite mee hebben. Een goed voorbeeld is de determinatie van buizerd vs ruigpootbuizerd. Met een adulte vrouw hebben de meeste mensen geen moeite maar het wordt lastiger wanneer er juveniele exemplaren opduiken. Maar denk bijvoorbeeld ook aan ringtail kieken. Dat blijft een lastig verhaal. Ook voor mij en zeker in het veld! De wind snijdt in je gezicht, je handen zijn na een minuut al koud en de vogel vliegt op een tientallen meters door een ruig landschap. De vogel kun je alleen tikken (determineren) als je alle kenmerken paraat hebt. Met dat laatste wil ik jullie graag helpen door determinatie artikelen te schrijven. Het is de bedoeling dat ik deze artikelen koppel aan de fenologie. Een buizerd vs ruigpootbuizerd artikel in de zomer snijdt geen hout. Je kunt de theorie niet in de praktijk brengen. Het eerste artikel is inmiddels in de maak. Dus houd de website goed in de gaten.

Dat was dat – het laatste waar ik jullie op wil wijzen is een interessante blog van een ander. Bert Haamberg is net als ik een echte tukker en houdt sinds kort zijn eigen blog bij. Zijn verhalen lezen lekker weg en door zijn kennis en ervaring lees je vooral over de niet alledaagse soorten. Het is een uitstekende vogelaar dus bezoek snel zijn blog door op deze LINK te klikken.

Een gedachte over “Wat gaat er komen…

  1. Timo. Prima opzet zo. Geweldig idee het koppelen van artikelen aan fenologie. Maar ook de koppeling aan toppers (Nils). Bewijs dat interessant is is de vele lezers en luisteraars. Ga zo door! Compliment. Ik blijf lezen Groet van Monticola

Geef een reactie

