Geluid waterral

audio-mdHet kan een fotograaf maanden, zelfs jaren kosten om dé perfecte plaat te schieten. Zelfs van niet zeldzame soorten als blauwe reiger of smient. Een prachtige foto is het resultaat van de perfecte combinatie van diverse variabelen. Licht, wind, locatie, afstand, apparatuur en vooral geluk spelen hierbij een belangrijke rol. Maar dit magische moment gaat niet alleen op voor fotografen. Voor het opnemen van een kraakheldere opname ben je afhankelijk van diezelfde combinatie. Je kunt uren in het ideale biotoop van bijvoorbeeld de waterral lopen zonder de vogel te horen. Daarbij komt nog eens kijken dat horen meestal niet voldoende is. De afstand is te groot, het begint plots te waaien of er vliegt net een vliegtuig over. Laat ik de auto’s en schreeuwende kinderen even buitenwegen laten. Gelukkig ervaar je als natuurliefhebber soms ook momenten waarop al die variabelen eindelijk bij elkaar komen. Het mooiste is dat dergelijke kansen altijd onverwacht komen. Zo ook afgelopen week.

Sonogram van het geluid

Sonogram van het geluid

Een nieuw begin van het jaar is voor mij een prima reden om naar buiten te gaan. In de laatste dagen van december zitten we vooral binnen. Gezellig met familie en/of vrienden maar ook met teveel ongezond eten. Een flinke dosis frisse lucht doet wonderen. In januari zoek ik de grote plassen af naar zeldzame eenden en duikers. In de bossen is het nog relatief stil, het veen is op een enkele rietgors na uitgestorven maar de Nederlandse wateren zijn in de winter vaak populaire pleisterplaatsen. Je kunt er leuke soorten tegenkomen zoals grote zaagbek, nonnetje, roodkeelduiker of witoogeend. Maar ook de Pontische meeuw laat zich tijdens de koude vaker zien. Goede redenen om in ieder geval naar waterrijke gebieden te rijden. Deze week deed ik een ronde door één nieuwste retentiegebieden van Twente. De ronde was al bijna voorbij en het resultaat was enigszins teleurstellend. Na een uur zoeken moest ik het doen met veel kuifeenden, tafeleenden, smienten, zilvermeeuwen, grote gele kwikstaart en dodaars. Oftewel, de vaste bewoners en bezoekers van het gebied. Het opnemen van watervogels is vaak een hele klus door de afstand en een scherp oog. Geen enkele reden om de microfoon paraat te hebben. Tot het moment dat ik bij een rietkraag kwam. De rietgorzen had ik de heenweg al gehoord maar de waterral nog niet. Op 50 meter afstand zag ik twee waterrallen in het riet vluchten. Jammer, ze hadden mij (zoals altijd) eerder gezien dan ik hen. Waterrallen houden zich over het algemeen koest als er gevaar dreigt. Met mijn 2 meter had ik mezelf alvast als ‘gevaar’ gelabeld. Gelukkig hielden de waterrallen er een andere mening op na.

Locatie opname van de waterral. Klik op het plaatje hierboven om de opname te beluisteren.

Locatie opname van de waterral. Klik op het plaatje hierboven om de opname te beluisteren.

Na enkele meters lopen begon er toch een waterral te roepen. De verwachting dat de vogel zou blijven roepen had ik niet. Maar ik was stomverbaasd toen de vogel mij het tegendeel bewees. Met een noodgang trok ik de microfoon en de Olympus LS-11 uit mijn rugzak. Geen tijd te verliezen. De waterral in kwestie zat op slechts enkele meters te roepen. Dit zou een uitmuntende opname kunnen worden, mits de omgeving mee zou werken. Door het gebied loopt namelijk een spoor waar elk kwartier een stoptrein of intercity rijdt. Maar tijdens deze zeldzame verzameling van variabelen kwam er geen trein. Als je goed luistert hoor je op de achtergrond af en toe een meerkoet. Een wonder aangezien ze er met honderden rondzwemmen. De enige onruststoker was een rietgors. Maar zijn korte roep versterkt juist de stilte van het moment. Soms… heel soms zit alles even mee.

Geef een reactie

