Middelste zaagbekken bij Deventer

binocularsDe combinatie van regen en donkere bewolking maakte het vandaag een trieste bedoeling. Na een bedrijfsbezoek bezocht ik kort een tweetal plekken in Almelo. Dit leverde me 3 nieuwe soorten voor de jaarlijst op (slechtvalk, bergeend en goudplevier). Het zou in de loop van de dag beter weer worden maar daar had ik weinig vertrouwen in. Bij thuiskomst keek ik op waarneming om te kijken of er anderen waren die de regen hadden getrotseerd. Gelukkig was ik niet de enige maar het aantal ingevoerde waarnemingen was te verwaarlozen. En toch stond er een melding in rode letters tussen. Normaliter is het een melding van een middelste bonte specht of kraanvogel. Gelukkig was het iets anders. Er waren twee middelste zaagbekken gezien op de IJssel bij Deventer. Na een bezoek in Holten besloot ik de vogels met succes op te speuren.

De middelste zaagbek is het kleine broertje van de grote zaakbek. Een ‘kleine zaagbek’ kennen we niet in Nederland. Tenminste, niet in de officiële terminologie. Elke vogelaar weet echter dat het nonnetje onze kleine zaagbek is. De middelste zaagbek (lees miza) is een vogel die zich voornamelijk aan de kust begeeft. De vogel broedt sinds 1977 in Nederland (Deltagebied). De vogel komt als doortrekker en wintervogel in vrij groot aantal voor in ons land. Maar in de binnenlanden wordt de vogel eigenlijk zelden gezien. In Overijssel wordt de vogel incidenteel aan de randmeren of in het IJsselmeer te zien. Richting de Duitse grens wordt het alleen maar lastiger de vogel te ontdekken. De middelste zaagbekken lieten zich niet gemakkelijk vinden. Maar dit lag aan mij. Door het hoge water in de IJssel had ik verwacht de vogels te ontdekken vanaf de dijk waar in 2012 de Bairds strandloper ontdekt werd. Het zicht werd echter zwaar beperkt door de regen. Door het hoge water waren de vogels wellicht beter te vinden aan de overkant (waar vorig jaar de roodkopklauwier zat). Na 20 minuten verkeerschaos stond ik aan de overkant. De twee miza’s werden net ontdekt door een andere vogelaar. Perfect!

Man en vrouw middelste zaagbek te Deventer.

Man en vrouw middelste zaagbek te Deventer.

Mijn laatste miza’s in de provincie Overijssel zag ik in de jaren negentig. In januari 2012 werd er op exact dezelfde plek ook een miza gezien. De vogel bleef toen langer dan twee weken zitten. Toen zat er slecht een vrouwtje. Dit keer gelukkig ook een prachtig mannetje. Andere leuke soorten waren grote mantelmeeuw, witte kwikstaart en een zwartkopmeeuw. Drie nieuwe soorten voor de Overijsselse jaarlijst. Met zeven nieuwe jaarsoorten op één dag reed ik tevreden terug naar huis. Dat kan alleen in januari. Deze toevoeging aan het blog kent helaas geen prachtige foto’s. Met dank aan de weergoden.

Geef een reactie

