Ringsnaveleend Weerribben

binocularsInmiddels is de winter écht begonnen. Er ligt een dik pak sneeuw en het (openbaar) vervoer ligt op zijn gat. 2 dagen geleden is er een nieuw record qua files neergezet maar dit alles heeft niets met vogels te maken. Maar dat de winter is begonnen blijkt ook uit de laatste drie toevoegingen op Slagpen. Drie keer eend! Eerst de middelste zaagbekken bij Deventer daarna de witoogeend te Zwolle en vandaag ringsnaveleend in de weerribben. De ringsnaveleend is voor mij een nieuwe soort voor Nederland. Er waren al een aantal exemplaren die ik had laten schieten dus het moest dit keer gaan lukken. Met een aantal geplande afspraken in de regio Zwolle was ik in ieder geval op de helft. Door een dik pak sneeuw wilde ik niet gaan zoeken maar ik kon de soort niet laten schieten. Het is een belangrijke toevoeging op de jaarlijst, een nieuwe soort voor Overijssel en een nieuwe soort voor Nederland.

Ringsnaveleend in de Weerribben – foto gemaakt door Jacob van der Weele (2011).

In de ochtend had ik eindelijk de zeearend in Overijssel te pakken. De vogel is bij het Ketelmeer een vaste bezoeker maar het was al mijn derde poging van het jaar. Vanochtend had ik meer geluk. Ondanks de langstrekkende mistbanken vond ik de vogel in één van de kale bomen aan de rand van het Ketelmeer.

Enkele dagen terug werd er opnieuw een ringsnaveleend bij de Weerribben gemeld. Vorig jaar werd er in hetzelfde atlasblok ook een adult ♀ ontdekt. Waarschijnlijk is dit dezelfde vogel als in 2011. Ringsnaveleenden staan er om bekend dat ze vaak in opeenvolgende jaren op dezelfde plaats verschijnen. De vogel van 2011 is door het CDNA goedgekeurd maar er is nog geen uitspraak gedaan over de ringsnaveleend van 2012. Na een flinke rit via Blokzijl weet je in ieder geval hoe groot de gemeente Overijssel is. Ploegend door sneeuw bedekte platteland weggetjes kwam ik eindelijk aan bij het water waar ik moest zijn. Tenminste ik zag op google maps een groen pijltje staan maar er was geen pad te bekennen. Een van de waarnemers had aangegeven dat de plas het best via de noord kant te benaderen was. Het gebied leek echter niet vrij toegankelijk en met enige tegenzin liep ik richting de plas. Er zijn een paar gouden regels waar ik me als vogelaar perse aan wil houden. 1) Ik betreed geen gebied waar ik niet mag komen en 2) ik speel geen geluiden af om vogels te lokken. Maar in dit geval kon ik nergens het bordje ‘verboden toegang’ vinden. Na ongeveer een kwartier lopen, kon ik graspieper en veldleeuwerik  aan de jaarlijst toevoegen. Er vlogen veel kramsvogels en enkele koperwieken om de wandeling interessant te houden. Eenmaal bij de plas had ik volop tegenlicht en de plas lag bezaaid met eenden en knobbelzwanen. Enkele vogels schrokken zich een hoedje en ik twijfelde nog harder of ik wel bij de plas mocht komen. Na een paar minuten stilstaan keerde de rust terug. Met het tegenlicht had ik echter geen schijn van kans. Honderd meter verder lagen enkele grote halmen stro waar ik achter kon schuilen zonder de vogels te verstoren en het licht aan mijn zijde te krijgen. Gelukkig ontdekte ik de ringsnaveleend redelijk snel. Binnen vijf minuten had ik eend in de scoop. Het kopprofiel van de soort is snel herkenbaar. Met een hoog voorhoofd en een spitse achterkruin springt de eend er meteen uit. Bovendien heeft de soort een klein lichaam en een enorm hoofd. Een kleine clown met een een lichte ring over zijn lange snavel!

Geef een reactie

