Parelduiker op de Oelemars

binocularsOp vrijdagmiddag 18 januari was ik na een drukke week eindelijk klaar met het werk. Na het laatste bedrijfsbezoek stap ik in de auto en controleer mijn telefoon op berichten.. En daar staat het… er zit een parelduiker op de Oelemars. Mijn bloed begint sneller te stromen. De soort waar ik de hele winter al naar op zoek ben in de regio. Tientallen bezoekjes aan het Rutbeek, Oelemars, Grasbroek en zelfs het Hulsbeek brengen me geen parelduiker. Na het lezen van het bericht start ik de auto om zo snel mogelijk bij de Oelemars te komen. Gelukkig werkte het verkeer uitstekend mee en een kwartier later sta ik met de ontdekker naar een prachtige tweede kalenderjaar parelduiker te kijken.

Parelduiker op de Oelemars - Wolfgang Waanders

Parelduiker op de Oelemars – Wolfgang Waanders

In de ochtend stond ik in dezelfde vogelkijkhut naar een roerdomp te zoeken. Die liet zich helaas niet vinden. Er vloog een ijsvogel voorbij en twee pijlstaarten foerageerden op een paar meter afstand van de hut. Maar op de plas was nog geen parelduiker te vinden. Schijnbaar is de vogel ’s middag ingevlogen of niemand heeft deze flinke dopper in de ochtend ontdekt. Da laatste optie lijkt met 5 telescopen onwaarschijnlijk, maar het is niet uit te sluiten. Foeragerende parelduikers kunnen lang onder water blijven en bij actieve jacht is de soort gemakkelijk te missen. Dit kan betekenen dat deze nachttrekker overdag is komen aanwaaien. De laatste parelduiker op de Oelemars werd op 16 januari 1989 gezien terwijl de laatste parelduiker in Overijssel in 2008 op het Rutbeek werd ontdekt.

Geef een reactie

