Geluid putter (Carduelis carduelis)

audio-mdDe putter – Carduelis carduelis is een prachtige vogel die het de laatste jaren uitstekend doet. In de winter verzamelen putters zich vaak in groepen. Onder het motto ‘safety in numbers’ verplaatst de groep zich tussen diverse voedselbronnen. Over het uiterlijk van de putter kan ik veel schrijven maar eigenlijk zijn ze onmiskenbaar. De adulte vogels hebben een rood gezicht en in alle kleden hebben de zwarte vleugels prachtige brede, gele strepen. Het gaat mij echter om het geluid van de soort. De (contact)roep van de putter is erg karakteristiek. Het is een drielettergrepig, vrolijk klinkelend roepje. Alsof er een klein belletje van een té steile rots afrolt. Bovendien maakt de soort het ons makkelijk. De putter streeft namelijk het ‘ijsvogel-principe’ na. De vogelaar moet me eerst horen alvorens hij/zij me ziet.

Sonogram van het gekras

Sonogram van het gekras

In de meeste gevallen hoor je dus eerst de klinkelende, drielettergrepige roep. Enkele seconden daarna volgt de putter. Dit roepje is bij het overgrote deel van de vogelaars bekend. Maar buiten de roep en de zang heeft de putter nog meer geluiden. Eén van deze geluiden staat in schril contrast met het charmante belletje waar we het net over hadden. Het is een krassend gemopper dat aan een spreeuw doet denken. Je hoort het geluid sporadisch maar in een strenge winter wordt de putter minder beducht. Afgelopen week trof ik tijdens een vogelen een flinke groep foeragerende putters. Door een straffe oostenwind en een flink pak sneeuw was het vooral koud. Bovendien was ik mijn handschoenen opnieuw vergeten. Nu loop ik al enige tijd te vissen naar een heldere opname van de putter maar ze zijn schuw en ze uiten hun karakteristieke roep geniepig  Goed hoorbaar maar niettemin beroerd op te nemen. Met trillende handen begon ik aan de opname maar d auto’s, fietsers en joggers bleven maar komen. Ondanks mijn trillende handen (en inmiddels loopneus) hoorde ik onverwacht dat krassende gemopper. Dit gemopper is het geluid dat putters uitsluitend maken als ze intensief contact met soortgenoten hebben.

In de literatuur kan ik niet vinden wat de feitelijke voorwaarden voor dit contact moet zijn.  Tijdens mijn observatie werd het geluid echter gemaakt wanneer de vogels erg dicht op elkaar zaten. Het resultaat was elke keer dat één van de twee vogels de biezen pakte. Op Xeno-Canto vond ik slechts één opname die hetzelfde geluid bevat. De gebruiker geeft aan dat het om een ‘Agression Call’ gaat. In de database van waarneming vond ik geen vergelijkingsmateriaal. De Xeno-Canto gebruiker heb ik verzocht of hij/zij meer context aan de opname kan toevoegen. Mijn opname is te beluisteren door op de link te klikken. Het gekras lijkt een wijze om andere vogels te verjagen maar zonder degelijk onderzoek is deze bewering nattevingerwerk. Neem gerust contact met me op als je soortgelijke opnames hebt gemaakt of vragen hebt.

Geef een reactie

