Twee topdagen in Twente

binocularsHet jaar 2013 begint met een paar regionale klappers en de afgelopen twee dagen waren helemaal geweldig. Vrijdagmiddag had ik afgesproken met een vogelaar bij het Kristalbad. Op de parkeerplaats controleerde ik de waarnemingen en zag dat iemand anders net het Kristalbad had bezocht. Er stonden schijnbaar vier Europese kanaries en een geelpootmeeuw op ons te wachten. Mijn afspraak was nog niet gearriveerd en ik besloot mijn telescoop vast uit de auto te halen. Eenmaal uit de auto vloog er luid roepend een Europese kanarie over de auto en ging een paar meter verder kortstondig op een paaltje zitten. Plus één voor de jaarlijst! Bovendien bracht de donderdag me een roodkeelduiker.

Grote zeeeend (3)

Drie grote zee-eenden op de Oelemars

De Europese kanarie is in principe elk jaar op de lijst te krijgen. Vooral telpost Oelemars en Kamperhoek zien/horen een aantal Europese kanaries per jaar. De Europese kanarie die luidkeels over de auto vloog was voor mij in ieder geval een voortreffelijk begin van het weekend. Bovendien scheelt het me weer een flink aantal uren op een telpost of een verre rit. Er werden vier exemplaren gemeld maar wij zagen er waarschijnlijk twee. Bij het passeren van de ecobrug vloog er pardoes een tweede vogel over. Door de constante stroom van water is het momenteel goed vertoeven in het Kristalbad. De doorstroom van water en het verhogen/verlagen van het waterpeil zorgt voor slibrandjes. We vonden al snel een bokje en even later vloog er een tweede exemplaar langs. Het open water werkt als een magneet op eenden. We zagen: wintertaling, pijlstaart, smient, krakeend, wilde eend, kuifeend, brilduiker, tafeleend en slobeend. Op één van de kleinere plasjes vonden we een eend met een witte kont en een stijl oplopend voorhoofd, witoogeend! In 2012 werd er omstreeks dezelfde tijd ook een vrouw witoogeend ontdekt. Dezelfde vogel? In de laatste waterbak vonden we vooral veel meeuwen. Op het pad zaten diverse grote meeuwen waaronder: zilvermeeuw, geelpootmeeuw en Pontische meeuw. De determinatie van deze soorten is irritant maar het wordt beter wanneer ze fatsoenlijk naast elkaar zitten. Aan de rand van het water vonden we witgat, grote gele kwikstaart en watersnippen. Het weekend was begonnen!

Parelduiker op de Oelemars

Parelduiker op de Oelemars

Vandaag (zaterdag) had ik onverwacht tijd om te vogelen. Het Kristalbad was me uitstekend bevallen en ik wilde dolgraag een geluidsopname maken van die Europese kanaries. Na tien seconden in de auto werd ik gebeld door een vriend. Er zijn mogelijk drie grote zee-eenden gezien op de Oelemars. Het whatsapp bericht van de Vogelwerkgroep Losser had ik net gemist. Gelukkig kan ik altijd rekenen op een uitstekende back-up. Onderweg belde ik enkele vogelaars om het goede nieuws te verspreiden. Enkele lagen nog te slapen maar het bericht werd met enthousiasme ontvangen. Een kleine 25 minuten later stond ik te speuren in de hoop een nieuwe soort voor mijn Overijssel-lijst te zien. Het duurde nog akelig lang voor ik één grote-zee-eend vond. Maar het speuren was niet helemaal voor niets omdat er onverwacht twee toppers voorbij vlogen. Voor de meeste waarnemers in de hut waren niet alleen de grote zee-eenden een nieuwe Twente soort maar ook de toppers. Het groepje zee-eenden kon niemand vinden. Tot iemand ze aan de andere kant van de plas vond. Prachtig! De foto’s die je in deze post vindt zijn gemaakt door Wim van der Woning. Zijn site is hier te vinden.

Nonnetjes

Nonnetjes

Laat in de ochtend kwamen we terug in het Kristalbad. Daar vonden we opnieuw de witoogeend en een geelpootmeeuw. Helaas geen Europese kanaries en bokjes. Bovendien hoorden we daar het nieuws dat er inmiddels een tweede parelduiker was gevonden op het Rutbekerveld. Een geelgors en grote gele kwikstaart kwamen op een paar meter van ons af zitten. De grootste verrassing waren drie overvliegende veldleeuweriken. Voor mij toch echt voorjaarssoorten. Geweldige herinneringen. Wat dat is vogelen in zijn essentie. Het verzamelen van mooie herinneringen! De wijze woorden van de vriend de me belde voor de grote zee-eenden. Bedankt!

Een gedachte over “Twee topdagen in Twente

Geef een reactie

