Review Scopac


Review
Afgelopen weekend bezocht ik de Dutch Birding vogeldag in Lunteren. Op het programma stonden interessante lezingen en in ontvangsthal vond men reizen, boeken, dvd’s, cd’s en dure telescopen. Dit jaar had ik mezelf voorgenomen om niets te kopen. Een lege portemonnee moest me wapenen tegen de scherpste prijzen en beste deals. Na een korte ronde zag ik weinig dat mijn aandacht wist te trekken en trots zat ik met een lege tas de eerste lezingen te volgen. Na de lezing: Twitching in Israel ging het echter mis. Achter een balie stonden wat dozen opgestapeld en er stonden een tweetal statieven waar ‘iets’ aan hing. Na een snelle blik werd me duidelijk wat er werd verkocht.

We kennen allemaal het gevoel van lamme arm en/of stijve schouder na het vogelen. De meesten dragen hun statief en telescoop over hun schouder. Deze manier van dragen voorkomt pijn aan pols, hand en onderarm en is simpelweg langer vol te houden. Maar inventariseer ons gekerm en het dragen van statief/scoop scoort ongetwijfeld hoog. Maar vogelen zonder telescoop werkt eenvoudigweg niet. Het dragen van een statief/scoop heeft dus een schaduwzijde. De Scopac pretendeert een oplossing aan te dragen. De Scopac is een Engels product gemaakt door vogelaars, voor vogelaars. In deze review zal ik mijn test van het product toelichten.

Scopac aan de zijkant van het statief.

Scopac aan de zijkant van het statief.

Aan het dragen van statief/scoop kleven een aantal nadelen. Het gekunstel met je verrekijker is wellicht de grootste. Er hangt een goed stuk optiek om je nek maar deze kun je niet fatsoenlijk gebruiken. De meeste vogelaars zullen hun telescoop met hun ‘sterke’ arm dragen. Niettemin wil je ook overvliegende vogels zo snel mogelijk in beeld krijgen. De verrekijker is in dit geval het ideale instrument maar om deze behoorlijk te gebruiken heb je beide handen nodig. Door het dragen van je telescoop heb je slechts één hand tot je beschikking. Dit maakt het beeld wankel. Je hebt immers beide handen nodig om het beeld te stabiliseren. Het is me al te vaak gebeurd dat ik door het ploeteren mijn beeld niet stabiel kreeg. De enige oplossing is het neerzetten van je telescoop en hopen dat de vogel inmiddels niet onvindbaar is. Bovendien sleep ik ook nog eens mijn geluidsapparatuur mee. Ik zocht naar een alternatief om alles gemakkelijk te combineren en kocht op de Dutch Birding dag de Scopac.

Het dragen van een telescoop wordt erg aangenaam met de Scopac.

Het dragen van een telescoop wordt aangenamer met de Scopac.

Voor een Scopac betaal je plus/minus 70 euro. Er zijn intussen verschillende modellen op de markt die je op hun website kunt bekijken. Zelf kocht ik het model waar ik eveneens mijn geluidsapparatuur, videocamera(tje) en boterhammen in kwijt kan. Dit is naar mijn weten het laatste model maar daar steek ik mijn hand niet voor in het vuur. De Scopac weegt circa 400 gram en dat is bijzonder weinig. Het is een ‘once size fits all’ model maar je kunt naar hartewens aanpassingen maken. De kwaliteit van het textiel is degelijk en de naden zijn machinaal ingezet. Binnen enkele minuten zit de Scopac vast aan je statief en ben je klaar om op pad te gaan. Puntje van kritiek is de matige handleiding die wordt meegeleverd. Mijn ruimtelijk inzicht is niets om over naar huis te schrijven maar ik was niet de enige die moeite had met de laatste stap van de beschrijving. Eenmaal bevestigd zit het hulpmiddel stevig aan het statief vast. Je kunt het statief op je rug dragen terwijl het is uitgeklapt of omgekeerd. Beide varianten werken prima. In persona draag ik het uitgeklapt. Dit geeft me de mogelijkheid om de rugzak af te doen en meteen gebruik te maken van mijn telescoop.

Als fanatiek vogelaar kan ik dit product zonder enige twijfel aanraden. Het verrijkt de ervaring van het vogelen. Het geeft je namelijk de kans om vogels rustig te observeren. De ontwikkelaars leggen in hun naam logischerwijs de nadruk op de telescoop. Maar wellicht had men de Scopac beter de ScoBiPac kunnen noemen aangezien het gebruik van de verrekijker eveneens beter tot zijn recht komt.

2 gedachtes over “Review Scopac

  1. Timo.
    Ik ben nu een jaar de bezitter van Scopac (besteld via Engelse vogelbescherming). De eerste tijd was ik super tevreden. Heerlijke vrije armen en wandelen in de bergen langs afgronden zonder valgevaar voor scope en/of mijzelf door onbalans (bij losse scope op schouder sneller uit evenwicht). Makkelijk af te doen bij plotselinge waarnemingen.

    Na 3 dagen continue wandelen in bergen (met stijgen en dalen met hoogte verschillen van 500 meter) ging het mis. Pijn in schouders nam toe door afknellende Scopac-banden en te geringe toevoer via de bloedvaten. Van alles geprobeerd om ongemak te verminderen. Tevergeefs. Op het laatst niet meer om te keren kramp en schouderklachten. Weken erna nog last gehad en nu nog steeds gevoelig voor. Gebruik Scopac alleen nog maar in bergen en bij gewone wandelingen ligt hij weer los op schouder.

    Ik sprak op Texel later nog een ander stel die er beiden mee liepen. Ook zij hadden die klachten bij langdurig gebruik. Niets aan te doen, komt door constructie en door gebrek aan buikband, waardoor alle gewicht hangt op schouders. Mijn advies is om bij gebruik te doseren en af te wisselen en niet zover te laten komen als ik heb gedaan.

    Stuur je via whatsapp nog foto van gebruik.

    Groet van Monticola

  2. Hoi Monticola,

    Met opzet een zeer lange tijd gewacht om te reageren om het allemaal zelf te ervaren. Gelukkig deel ik je mening niet. In alle kilometer nog geen enkele schouderklacht ontwikkeld.

    Groet Timo

Geef een reactie

