Vogels tekenen

In een ver verleden kwam ik met enige regelmaat vogelaars tegen die het leerzaam vonden om vogels te tekenen. Tegenwoordig zie je het minder maar het is een uitstekende manier om kenwerken van vogels onder de knie te krijgen. Door het tekenen van vogels wordt je gedwongen om op de kenmerken te letten. Het kijken schakelt sneller over in observeren. Vraag jezelf eens af wat het verschil is tussen een langsvliegende juveniele dwerg- en drieteenmeeuw. Weet jij het verschil? Laten we het nog makkelijker maken. Wat is het verschil tussen een vliegende hout- en holenduif? Vaak zegt je onderbuikgevoel (jizz) genoeg maar soms wil je het zeker weten. Het verschil tussen een hout- en holenduif is je wellicht niet veel waard maar ik weet zeker dat ik soorten kan opnoemen die je zeker wilt weten.

Neem bijvoorbeeld het verschil in kenmerken tussen buizerd en ruigpootbuizerd. Buizerd is bijzonder variabel in kleed maar ruigpootbuizerd houdt zich meestal keurig aan de ruigpootbuizerd-regels. Maar wat zijn exact de verschillen. Stel dat je op een telpost een arend ziet overkomen. Deze arend mist de witte staart waardoor je bepaalde soorten sowieso kunt uitsluiten. Gelukkig zie je lichte plekken op de bovenvleugels. Je weet meteen dat het spannende arend is maar weet jij welke? Mijn kennis reikt helaas niet altijd even ver. Zeker niet in het heetst van de strijd. Om mijn eigen kennis te vergroten heb ik besloten om papier en potlood op te pakken en te gaan tekenen. Nou… niet letterlijk papier en potlood maar de digitale versie. Door middel van een Wacom tekentablet probeer ik langzaam maar zeker het tekenen van vogels en hun kenmerken onder de knie te krijgen. Gisteren had ik tijd om de eerste tekening te maken.

Provencaalsegrasmusjpg

Geef een reactie

