Verdwaalde ganzen en een nieuwe look!

Zijn jullie de winter ook zo verschrikkelijk zat? De lente kan mij in ieder geval niet snel genoeg komen. Sneeuw ziet er tien minuten mooi uit maar daarna is het niets minder dan ellende. Vooral als je voor je werk veel kilometers maakt. Maar vandaag is wellicht het begin van beter weer. Zoals jullie zien ziet de site er anders uit dan voorheen. Niet omdat ik het oude design zat was maar het design was mij blijkbaar wel zat. De hele website werd uit elkaar getrokken en was zodoende niet meer leesbaar. Mijn huidige thema is bedoeld om bruiloften te documenteren maar ik denk al snel ‘out of the box’. Hopelijk vinden jullie deze nieuwe ‘look’ prettig. De lichte kleuren maken het in ieder geval beter leesbaar.

Hutchins2Ondanks het slechte weer is er in de regio Twente genoeg te beleven. Losser staat nog steeds op zijn kop omdat er een tweetal prachtige roerdompen bij de hut voor de Oelemars zitten. Geen van beide heeft zich nog aan mij laten zien. Hierbij moet ik eerlijk vermelden dat ik er nauwelijks ben geweest omdat er een constante stroom aan fotograven aanwezig was. De parelduikers worden inmiddels niet meer gemeld maar er zijn inmiddels op twee plekken in Overijssel meer dan 2 grote zee-eenden te bewonderen. Een groot voordeel aan slecht weer is dat de ganzentrek op gang komt. Ganzen trekken normaliter mee met de vorstgrens. Vooral de akkers en weilanden rondom Engbertsdijksvenen zijn erg populair onder diverse ganzen. Er zijn in deze tijd van het jaar vaak grote groepen toendrariet- en kolganzen te vinden. Enkele weken geleden trof ik er zelfs nog een drietal taigarietganzen aan. Maar het wordt spannender. Er werd zowel Groenlandse kolgans als Hutchins Canadese gans gemeld in de afgelopen dagen. Beide vogels vond ik terug maar durf van beide niet met zekerheid te zeggen of het daadwerkelijk die soort betreft. Al denk ik dat de Hutchins Canadese gans een betere kans maakt dan de Groenlandse kolgans. Er is in ieder geval een goed artikel over de determinatie van kleine Canadese ganzen geschreven. Die kun je HIER vinden. Op de toegevoegde foto’s zie je de Hutchins. De foto is gisteren gemaakt door Pieter Doorn. De foto’s van de Groenlandse staan op waarneming.nl.

Alle-ganzen

Maar wellicht nog mooier dan deze twee potentiële zeldzaamheden zijn de twee dwergganzen die op dezelfde plek werden ontdekt. Dit waren de eerste Twitchbare dwergganzen voor Twente. Er zaten sowieso twee exemplaren in de groep die je hierboven ziet. Maar we vermoeden dat er nog meer vogels in de groep zaten door het continu roepen van een derde vogel die we maar niet konden vinden. In de late middag vond ik in ieder geval één van de twee vogels terug. Toen bleek plots dat ik zowel dwerggans als Hutchins in beeld had. Helaas hebben we door het bar slechte weer geen bewijsplaatjes kunnen maken. Mijn videorecorder kwam niet door de dichte mist en in de middag zat de vogel dichterbij maar sneeuwde het flink. Waardeloos weer dus. Dwerggans is dus een nieuwe soort voor me in Twente en deze vogels voelen een stuk beter dan de vogels in Zwolle. Die werden voor het eerst in de zomer ontdekt. Het is nu spannend wat er met de Hutchins gaat gebeuren. Ik vermoed dat het de aankomende dagen toch nog drukker gaat worden in Vriezenveen. Als een jufferkraan al 200+ bezoekers trekt dan moet deze ongeringde Hutchins toch minstens de 300 bereiken! Ohja.. en ik heb de Geelsnavelduiker in Zeeland ook nog gezien. Niet geheel onbelangrijk!

Geef een reactie

