Roepende fraters

Donderdag 28 februari j.l. liep ik met een flinke pas door het Kristalbad. Mijn volgende bedrijfsbezoek liet niet lang op zich wachten dus ik had haast. Er waren maar weinig vogels in het gebied. Een tijdje terug was er genoeg te zien maar de afgelopen dagen was het sobertjes. Een vrouwtype brilduiker werd belaagd door een zestal eerste winter kokmeeuwen. In een andere waterbak foerageerde een man pijlstaart en enkele zilvermeeuwen hadden stelling genomen op het pad tussen de waterbakken. Dit keer liet geen enkele Pontische of geelpootmeeuw zich zien. Zelfs geen watersnip of grote gele kwikstaart. Teleurstelling alom.

Sonogram van de roepende fraters.

Wellicht kwam het door de haast? Het spreekwoord: haastige spoed is zelden goed – slaat de spijker op zijn kop. Achter mij hoorde ik geel– en rietgorzen. Deze gemengde groep zat al een aantal weken in het gebied. Het kristalbad is geen ideaal biotoop voor geelgors maar de vogels vinden voedsel in de ruigte rondom de waterbakken. Al meerdere keren scande ik de groep op dwaalgasten. Helaas vond ik er geen maar de variatie binnen geel- en rietgors blijft interessant. In de hoop dat de groep dichterbij zou komen pakte ik alvast mijn geluidsapparatuur. Achteraf was dit een uitstekende beslissing aangezien de groep twee minuten later richting Hengelo (mijn kant) vertrok. Het resultaat was in eerste instantie teleurstellend aangezien er nauwelijks geluid werd gemaakt. Plots verschenen er een drietal laatkomers op mijn netvlies. Waren dit slome geel- of rietgorzen of een paar achtergebleven vinken? Hun vlucht deed me meer denken aan kneu maar die had ik de hele winter nog niet in het Kristalbad gezien. Wellicht schrokken de vogels van mijn aanwezig want precies boven mij begonnen ze te roepen. Huh? Het geluid kwam me bekend voor maar ik kon het nog niet meteen koppelen aan een soort. Vaak een goed teken! Toch kneu? Of barmsijs? Of… nee, het zal toch niet – frater?

Het bedrijfsbezoek was snel voorbij en voor ik het wist zat ik thuis de opnames te analyseren. Het sonogram zie je hierboven en het geluid kun je hier terugluisteren. Gezien de zeldzaamheid van de waarneming wilde ik zeker weten of de determinatie juist was. Bovendien waren de vogels niet TP. Dat gaf me de tijd om eerst zeker te zijn van mijn waarneming alvorens deze door te geven. De determinatie bleek correct. Een klein uur geleden had ik dus drie fraters gezien! Frater is in het binnenland een zeer zeldzame soort. Fraters worden zelfs aan de kust steeds minder gezien. De fraters die wij hier zien, komen uit Scandinavië en vertoeven hier op kruidenrijke vegetatie. In de jaren tachtig had je in Twente nog kans op groepjes van 50 exemplaren maar die tijden zijn lang vervlogen. Een uitstekende soort voor mijn jaarlijst en eigenlijk had ik het kunnen weten. Fraters op de dag dat de paus zijn ambt neerlegt…. logisch!

Geef een reactie

