4700 Kraanvogels en meer geluid

Inmiddels ben ik bijgekomen van het trio fraters. De afgelopen dagen is het weer aanzienlijk verbeterd en dit brengt de eerste échte voorjaarssoorten. Afgelopen weekend was het weer echter nog minder behaaglijk en ik besloot de telpost over te slaan. Dit bracht mij in het Molenven en Ottershagen. Het Molenven is een klein vochtig bos aan de rand van het dorp Saasveld (OV). Er komen praktisch geen vogelaars maar het gebied heeft een groot voordeel. Het is er namelijk muisstil.

De doorgaande weg van Borne naar Saasveld is vooral in de ochtend kalm. Door de mist werd mijn zicht beperkt, maar mist zorgt voor uitstekende opnames. De vochtigheid geleid het geluid verder dan droge lucht. De theorie zal ik jullie besparen maar het werkt als een trein. Het Molenven kent geen zeldzame soorten maar blinkt uit in algemene vogels. Na een paar stappen had ik al snel door dat het bos vol leven en zang zat. De eerste opname die ik met jullie wil delen is die van de vink. Deze soort is overal in Nederland te vinden en begint met de eerste zonnestralen fanatiek aan zijn eerste noten. Hieronder vind je het sonogram van zijn zang. Deze weergave toont het laatste deel van de opname. De sonogram laat duidelijk zien dat eigenlijk geen enkel deuntje hetzelfde is – al lijkt het voor het oor soms identiek. In de opname hoor je een groene specht ‘lachen’. Andere opnames die ik maakte zijn kauw en kuifeend. Je kunt de geluiden beluisteren door op naam van de vogels in het oranje te klikken. De kauwen hadden mot met elkaar. Met een beetje verbeelding hoor je ze elkaar uitschelden. De opname van kuifeend is de eerste opname van de soort in de provincie Overijssel. Eenden zijn notoir moeilijk op te nemen. Eigenlijk hoor je alleen wilde eenden, smienten, wintertalingen en ♂ krakeend roepen. ♀ krakeend roepen haast niet. Vraag me niet om een reden. De opname is niet zo helder als die van vink en kauw maar gezien de soort ben ik er erg tevreden over.  

VinkSono

De mist was inmiddels gaan liggen en Ottershagen werd de volgende stop. Opnames maken werd onmogelijk gemaakt door een paar schreeuwende kinderen maar er zaten genoeg vogels. Mijn eerste rode wouw van het jaar vloog over, 3 ooievaars foerageerden door het gebied. Een zomertaling zat achter een graspol te slapen en werd die dag door meerdere waarnemers gemist. Een paartje pijlstaarten was actiever en de eerste Twentse scholekster van 2013 was een feit. Voor zover het weekend.

Het was de laatste paar dagen enorm spannend of Overijssel zijn voorjaars-portie kraanvogels zou krijgen. Elk jaar trekken er kraanvogels door maar er is oostenwind nodig om de vogels massaal naar Nederland te blazen. Gisteravond begon het op Twitter kraanvogel berichten te regenen. Van meerdere vogelaars kreeg ik bericht dat ik snel naar buiten moest omdat er honderden vogels overvlogen. Met al mijn goede bedoelingen stond ik anderhalf uur buiten maar hoorde slechts één kraanvogel. Na een paar sarcastische berichten van diezelfde vogelaars vertrok ik teleurgesteld naar bed. Maar mijn wraak was zoet! Op dinsdagochtend stond ik om 08:00 strak op telpost noord Engbertsdijksvenen. Niet de beste plek voor kraanvogels in de regio (dat is telpost Oelemars) maar het moest gaan lukken. Mijn onderbuik gevoel bleek te kloppen. Om 08:05 verscheen er een groep van 1600 kraanvogels aan de horizon. Diezelfde horizon was de hele ochtend bezaaid met groepen kraanvogels. Aan het eind van de telling stond de teller op bijna 4700 kraanvogels. Wraak is zoet! Maar de rest van de telling mocht er ook zijn. Pontische meeuw, waterpieper en 41 wilde zwanen vertrokken naar noord. Terwijl de eerste witte kwikstaart en graspieper van zich lieten horen. Met bijna 1000 veldleeuweriken, 800 kieviten, 2 ooievaars, 2 haviken (tp) en een klapekster (tp) was het een prima ochtend. In de middag vond ik bij de Doorbraak in Almelo toevallig nog een groep van 600 kraanvogels. Daar maakte ik dan eindelijk een redelijke opname van de kraanvogel. Hieronder vind je het sonogram. Het is naar mijn mening één van de mooiste vogelgeluiden die je kunt treffen. Het is een diep rollend getoeter met een uniek timbre. Een onvergetelijke dag.

kraansono

Geef een reactie

