Pestvogels – Sallandse Heuvelrug

Na een week bikkelen was het na een vergadering in Zwolle tijd om te vogelen. Eerder die week was er een eider ontdekt in Zwolle maar die werd niet meer gemeld. Het Vreugderijkerwaard was mijn back-up. Maar het is momenteel bijzonder koud voor de tijd van het jaar en het waait daar flink. De gevoelstemperatuur ligt zelfs ver beneden nul. Mijn redding voor de gure wind werd gemeld op Sallandse Heuvelrug – pestvogels!

Pestvogel

Eerder die week zocht ik een klein half uur naar een pestvogel in een woonwijk van Hengelo. Deze werd door meerdere mensen gevonden maar ik had pech. De vogel was ongetwijfeld nog in de buurt maar ik moest naar mijn volgende afspraak. Twee goudvinken riepen uitbundig maar het pestvogel-rateltje hoorde ik niet. Elke melding op de Sallandse Heuvelrug vereist vooronderzoek. Het gebied is kolossaal voor Nederlandse begrippen en de parkeermogelijkheden zijn te verwaarlozen. Goddank werden de vogels op slechts tien minuten van een parkeerplaats gemeld. In ieder geval de moeite waard om te zoeken. Onderweg hoorde ik glanskop, goudhaan, goudvink, grote bonte specht en meerdere sijsjes. Via Google Maps liet ik me naar de exacte coordinaten leiden en vond daar… geen pestvogels. Een overvliegende kramsvogel lachte me uit maar ik gaf de moed niet op. De vogels deden hun naam eer aan en ik zocht door. Op een ruime afstand dacht ik het onmiskenbare geluid van de pestvogel te horen. Een kort rinkelend belletje. Maar het was te ver en het waaide hard. Na ongeveer 80 meter hoorde ik het opnieuw en wist het dit keer zeker. Pestvogels! Na enkele meter vond ik acht exemplaren in een dode berk. Na een korte blik door de telescoop maakte ik de volgende geluidsopname. Na een korte opname moest er natuurlijk een bewijsplaatje geschoten worden. De vogels zaten zo dichtbij dat zelfs ik een redelijke foto kon schieten. Het resultaat zie je hierboven. Maar tijdens het opruimen van mijn telefoon vlogen de vogels (zonder dat ik het zag) op en ik vond ze niet meer terug. Als afsluiter het sonogram van de opname.  

sonogrampestvogels

Geef een reactie

