Pestvogels, beflijster en een nat pak

Vrijdag en verlof. Is er een betere combinatie? Het klinkt mij als muziek in de oren. Vandaag was het eindelijk weer eens zo ver. De rood blauwe rotslijster in Den Helder was verleidelijk maar ik besloot in de ochtend zelf op zoek te gaan naar zeldzaamheden in de regio. Ondanks de dichte mist vertrok ik naar Engbertsdijksvenen om daar te een paar uur te trektellen. Deze dikke mist zou het overgrote deel van de ochtend blijven hangen. Maar er vlogen veel vogels door de witte waas die het landschap probeerde op te slokken.

Onderweg hoorde ik de eerste kneu, geelgors en roodborsttapuiten al zingen. De klapekster was nog steeds aanwezig maar besloot in de mist niet te zingen. Onderweg kwamen de eerste groepen kolganzen over. Na een explosie van kolganzen in een eerdere week had ik niet verwacht dat het opnieuw zou losbarsten. Later zou blijken dat eigenlijk alleen telpost Engbertsdijksvenen dergelijke aantallen had. Op de plas zat nog een man brilduiker en twee geoorde futen. Na een kwartier zonder vogels begon het met een groepje boerenzwaluwen en vijf kieken vlogen uit het veen (2 blauwe en 3 bruine). De boompiepers kwamen enkel solitair over terwijl een paartje goudplevieren achter een verdwaalde grutto aanvlogen. Telpost Engbertsdijksvenen is geweldig maar door de kokmeeuwen hoor je soms weinig andere vogels. Gelukkig hoorde ik achter me een rauw gekraak dat eigenlijk alleen van een raaf kon zijn. Twee raven vlogen over en gingen en stuk verderop in de top van een boom zitten. Enkele minuten na hun vertrek vlogen drie andere raven hun achterna. Na een bui besloot ik de telling te staken en naar de auto te lopen maar ik werd verrast door een eenzame huiszwaluw en groenpootruiter. Tijd voor de volgende bestemming – de Sallandse Heuvelrug.

SonoKleineBonte

De Heuvelrug wordt de laatste weken weer goed bezocht. Veel vogelaars willen het korhoen op hun jaarlijst (zolang het nog kan). Bovendien zitten er al een tijd pestvogels. In het begin negen exemplaren maar sinds vandaag nog zes. De pestvogels worden uitstekend bezocht en zijn alles behalve schuw. Maar ik was er niet voor het korhoen of de pestvogels. Er waren namelijk meerdere beflijsters gemeld. Beflijsters zijn schuw en trekken in het voorjaar bijzonder snel door. Na het zien van de pestvogels (zie filmpje hierboven) ging ik op zoek deze prachtige lijsters. Na 10 minuten vond ik mijn eerste beflijster. Naar alle waarschijnlijkheid een mannetje. De vogel bevond zich zo ongeveer aan de andere kant van de heuvelrug dus de bewijsplaatjes konden de prullenbak in. Plots vloog er een vrouwtje over en later hoorde ik een exemplaar achter me roepen maar deze vond ik niet terug. Op de terugweg riepen putters, goudvinken en een kleine bonte specht. Door op de oranje link te klikken hoor je de geluidsopname van de kleine bonte. Een heldere opname die alleen in het begin vervuild wordt door een recalcitrante pestvogel. Op het sonogram hierboven zie je mooi hoe hoog in toon deze roep eigenlijk is. Zeker in vergelijking met grote bonte.

Het avontuur sloot af in het Kristalbad. Er zouden buien komen maar dat ging ongetwijfeld nog even duren. Pontische meeuw is inmiddels geen verassing meer maar de groenpootruiter en fitis lieten zich goed bekijken. Na wat kleine plevieren besloten we de ronde niet af te maken. De wolken waren namelijk wel erg donker en het begon flink te waaien. We troffen een oude bekende en bleven even praten. Hierdoor zagen we een slechtvalk (foto hieronder) overvliegen maar ik was te laat bij de auto. Zeik- en zeiknat reed ik terug naar Borne. Maar met een aantal mooie herinneringen rijker. Op naar een weekend met beter weer.

slecht

Geef een reactie

