Een poelruiter en Europese kanarie in de harde wind!

Een paar dagen geleden werd er in Zwolle een poelruiter ontdekt. Een geweldige soort voor Overijssel. De hoeveelste is me niet duidelijk aangezien enkele Twentse waarnemingen niet worden vermeld op Waarneming. Maar door twee zieke dames aan het thuisfront kon ik deze kleine steltloper niet eerder bezoeken. Voor mij zou het een nieuwe soort voor Overijssel zijn. Vanochtend vertrok ik richting Emmeloord en Zwolle lag op de route. Toch maar even zoeken.

Tijdens de rit werd al snel duidelijk dat het hard waaide. Door een gebrek aan neerslag zijn de akkers droog en met windsnelheden boven de 6 bft betekent dat zandstormen. De auto zat binnen een half uur onder het zand. Op de parkeerplaats van het Engelse werk werd ik nog net niet de IJssel ingewaaid. Snel een jas aan, en de telescoop op de rug. Na een kleine vijf minuten vond ik mijn eerste poelruiter van Overijssel tussen een aantal tureluurs. De vogels waren druk aan het foerageren en trokken zich weinig aan van de dominante grutto’s. Boven de IJssel speelde een dwergmeeuw en een visdief met de wind. Vijf zwarte sterns hadden er duidelijk meer moeite mee. Hieronder het filmpje van de poelruiter.

Tijdens het filmen van de poelruiter werd ik gebeld door een goede vogelaar uit Twente. Hij had een zingende Europese kanarie in Twente ontdekt. Door de razende wind kon ik hem nauwelijks verstaan maar ik kreeg de nodige info nog net mee. Aan het eind van de middag vond ik na wat speurwerk de Europese kanarie (de waarneming staat op embargo). Zingende Europese kanaries in deze tijd van het jaar kunnen een broedgeval betekenen. Gezien de snelheid van de wind en scheurend verkeer was het lastig een degelijke opname op te nemen. De opname die ik maakte kun je hier beluisteren. Hieronder vind je het sonogram van de opname. De nogal rommelige maar zeer snelle combinatie van tonen kenmerkt het geluid van de Europese kanarie. In het zuiden van Europa hoor je zijn zang nog volop maar in Nederland is het inmiddels een zeldzaam liedje geworden. Een paar kilometer verder hoorde ik nog twee nieuwe soorten voor de jaarlijst – braamsluiper en vuurgoudhaan.

euroknar

Geef een reactie

