Een ochtend vogels ringen

Het stond al een tijdje in de planning om een ochtend te gaan ringen bij Vogelringstation Overdinkel. Vorig jaar kwam het er niet van en ik had de ringer een gemaild of de uitnodiging nog stond. Gelukkig was ik nog van harte welkom en vorige week was ik weer aan het ringen. Mijn laatste ringsessie deed ik op Vlieland en Schiermonnikoog toen ik twaalf was.

Het bleek geen goede ochtend om vogels te ringen. De meest talrijke soort in het net was (♀) zwartkop. Man zwartkop was vorige week al in Nederland aangekomen. Veel zangvogels komen in deze volgorde binnen: adulte mannetjes –> eerste jaars mannetjes –> adulte vrouwtjes –> eerste jaars vrouwtjes. Het was dus interessant om te zien dat er voornamelijk ♀ zwartkop in het net hing. In de eerste run hing er ook een vrouw gekraagde roodstaart in de netten. Een prachtig gekleurde staart en grote zwarte ogen om in de schemer te zien. De rest van de ochtend bracht weinig. Er hingen een paar koolmezen in de netten die trouwens bijzonder vechtlustig zijn. Vooral de dames. Het verschil tussen en fitis en tjiftjaf wordt in de netten snel duidelijk. In het veld kan determinatie van deze soort lastig zijn maar in de hand voelt is het duidelijker. Fitis is duidelijk meer vogel. Zwaarder en langere vleugels. Vooral de handpenprojectie valt op. Deze is bij fitis veel langer dan bij tjiftjaf. Begin mei ga ik opnieuw. Dan in de hoop van dichtbij kennis te maken met sprinkhaanzanger en/of bosrietzanger.

Geef een reactie

