Een goede week

Nog even snel een bericht alvorens het weekend begint. Dit weekend wordt mijn dochter één jaar jong. Dat wordt dus feest, familie, vrienden en gebak. Oftewel, weinig tijd om te vogelen maar genieten van de mensen om je heen. Qua vogels was het een fantastische week. Hieronder een kleine samenvatting van de vogels die ik zag. Er zit wat herhaling in maar de foto’s zijn nieuw.

Deze week zag ik een flink aantal nieuwe soorten voor mijn jaarlijst 2013. Waaronder: tuinfluiter, wielewaal, sprinkhaanzanger, rietzanger, grauwe kiekendief, roodpootvalk, porseleinhoen, grauwe vliegenvanger, kleine karekiet en boomvalk. Ondanks de korte waarneming van de roodpootvalk, én het horen van een porseleinhoen is mijn mooiste waarneming van de week de grauwe kiekendief. Deze soort is zeldzaam in de regio en het is altijd spannend om een ranke kiekendief te ontdekken. Mijn bloeddruk steeg flink maar het was geen steppekiek. De vogel vloog bijzonder snel boven de bomen richting Duitsland. Helaas had ik te weinig tijd om mijn camera te pakken maar een kwartier later trof ik Maurice. Hij had de vogel in ieder geval op de plaat gezet toen de vogel schroevend omhoog ging. Zijn foto’s zie je hierboven. De roodpootvalk was natuurlijk een mooie knaller. Pieter Doorn maakte een prachtige foto (zie hierboven). Helaas een minder strakke waarneming maar klagen doe ik niet aangezien veel anderen de vogel hebben gemist. Vanavond kreeg ik via de e-mail een melding dat er een porseleinhoen voor de hut bij Oelemars zat. Bij aankomst was de vogel uit beeld maar we riep gelukkig kort. Wim van der Woning maakte een paar prachtige foto’s toen de vogel nog pal voor de hut zat. Op naar het weekend!

Geef een reactie

