Prima vogelen!

Het is al enige tijd geleden dat ik mijn laatste bijdrage heb gemaakt voor Slagpen. Het is momenteel druk op het werk en dat betekent veel reizen en trainingen geven. Niet vervelend maar tijd om te vogelen wordt er minder door. Gelukkig pik ik zo nu en dan een graantje mee. De laatste tijd is het goed vogelen in Twente / Overijssel. Zo zag ik een aantal leuke soorten. Hieronder volgt een klein verslag van wat ik de laatste tijd gezien heb.

Buiten Twente waren er een paar leuke soorten te zien. Zo zag ik een kanoet en drieteenstrandloper in Zwolle, een rosse grutto in Deventer. Een tijdje was het beter vogelen buiten Twente dan binnen maar gelukkig veranderen die zaken zo nu en dan. Tijdens diverse wandelingen in het Haaksbergerveen trof ik meerdere grauwe kiekendieven en rode & zwarte wouwen aan. Een van de rode wouwen bleef prachtig over het gebied foerageren en zat zelfs een tijdje ter plekke. Wellicht broedt er een paartje over de grens want de soort laat zich wel erg vaak en gemakkelijk zien. Op een vrijdagochtend trof ik meerdere sprinkhaanzangers en paapjes maar werd verrast door een relatief kleine vogel die langs het pad vloog. Na wat speurwerk stond ik oog in oog met een vrouwtje grauwe klauwier. Niet eerder stond ik zo dicht bij een klauwier.

Door mijn fotocamera kijk ik nu ook uit naar zoogdieren, vlinders, spinnen en libellen. Determineren wordt een stuk gemakkelijker als je achteraf rustig de foto’s kunt bekijken. Qua vogels was het al een tijdje rustig maar ik vond een jagende hermelijn in Ottershagen en een foeragerende woelrat spec. in Engbertsdijksvenen. Een woelrat spec. omdat het ook een molmuis kan zijn. De lengte van de staart is een goede indicatie maar die staat helaas niet op de foto. Bovendien komt molmuis in Nederland alleen voor in Limburg. Maar je kunt het niet zeker weten. Na een paar rustige dagen werd er eindelijk weer iets interessant gemeld. Dit keer een grote karekiet in het Kristalbad. Een van mijn favoriete gebieden in Twente omdat het dichtbij, en relatief klein is. De vogel werd in de avond gemeld en ik kon helaas niet meer weg. De volgende ochtend vond ik de vogel in de stromende regen terug. De grote karekiet had overduidelijk minder last van de regen dan ik en zong uit volle borst. Na een paar stortbuien kwam ik later in de ochtend terug om een opname te maken. Dit is redelijk gelukt maar ik maak later nog een speciale post over de opnames van de laatste tijd.

Later in de middag kwam ik uit terug uit Zwolle na een lastige training. In Zwolle ging ik snel langs de kwartelkoning en ik reed via Almelo terug. Langs het Twentekanaal zag ik een vette vlek zwemmen. Het was een man eider in zomerkleed. Wat een mooie vondst. Een nieuwe soort voor mijn Twente en Overijssel lijst. Een eider in eind mei is een vreemde waarneming. De vogel oogt niet fit en is bang voor roeiers en wandelaars. Gelukkig werd de vogel daarna nog door anderen gespot.

Een gedachte over “Prima vogelen!

  1. Beste Slagpen,

    Ik heb een vraag over het digitaal opnemen en analyseren van vogelgeluiden. Zouden wij binnenkort mailcontact kunnen hebben?

    Met vriendelijke groet,
    Lisanne

Geef een reactie

