Oeverpiepers in het binnenland

Het is maanden terug sinds mijn laatste post op Slagpen. Dat heeft veelal te maken de zomer. In dit seizoen doe ik eigenlijk weinig tot niets aan vogels. Er wordt immers ook weinig interessants gemeld. Voor de vogelaars is het najaar gelukkig aangebroken. De tijd van het jaar met de grootste aantallen doortrekkende vogels en verdwaalde zeldzaamheden. Maar er moet gezocht worden. Het is bijna oktober en het gros van de steltlopers zit al ergens in Spanje. Het Kristalbad tussen Enschede en Hengelo wordt met enige regelmaat door een vaste groep vogelaars bezocht en dat wierp vandaag zijn vruchten af.

Eigenlijk had het gisteren zijn vruchten al moeten afwerpen maar door een eigen misser werd het succes een dag uitgesteld. Laten we beginnen bij het begin. Gisteren had ik een zakelijke afspraak naast het Kristalbad. Een goede reden om het gebied weer te verkennen aangezien ik door kind en pup weinig in het veld kom. Het Kristalbad is een retentiegebied en landschap Overijssel speelt in de afzonderlijke bakken met de waterstand.  Door onderhoud werkzaamheden stond een van de bakker echter helemaal leeg. Dit resulteerde in modder, modder en nog eens modder. Zonder telescoop is het echter lastig vogelen. Zeker wanneer je naar steltlopers kijkt. In de modder zaten 12 bonte strandlopers, bosruiter, groenpootruiter en een kemphaan te foerageren. Er vlogen een tweetal waterpiepers over en dat was dat. Zeer tevreden met deze a-typisch Twentse combo liep ik verder om de bakken met water te verkennen. Tijdens het speuren ontdekte ik echter een kleine vogel die me aan een lijster deed denken. Kleine lijsters met skulky gedrag. Dat is iets om zeer zenuwachtig van te worden. Waarom had ik die verrekte telescoop nou niet gewoon in de auto. Ik begon te bellen met de gedachte een potentiële knaller te hebben. Hulp was onderweg en ik zat op hete kolen tijdens de zakelijke afspraak.

Na een paar handtekeningen en het schudden van wat handen vloog ik naar buiten. De back-up was aan het zoeken maar trof geen kleine lijster. Een uur zoeken leverde niet het gewenste resultaat op en we besloten de zoektocht te staken. Inmiddels was het zonnetje gaan schijnen en er werden mooie beelden geschoten van de bonte strandlopers. Een groep van 12 bonte strandlopers is namelijk uniek in Twente. De twee waterpiepers lieten zich prachtig zien en er werd ook korte opname gemaakt.

’s Avonds op de bank begon er iets te knagen. Iets klopte niet aan de twee waterpiepers. De donkere olijfgroene kleur, de algemene jizz en de tijd van het jaar deden mij twijfelen aan de waarneming. Het zouden toch geen oeverpiepers zijn? Nee…. oeverpiepers zijn zeer zeldzaam in het binnenland. Laat staan aan de Duitse grens. Er zijn ongetwijfeld ervaren trektellers aan de kust die het geluid van water- en oeverpieper uit elkaar kunnen halen maar binnenlanders past bescheidenheid. Het geluid deed me dan ook geen enkel belletje rinkelen. Maar de rest van de kenmerken deed me twijfelen. Ik besloot de volgende ochtend meteen op zoek te gaan naar de piepers. Gelukkig vond ik de vogels snel terug (samen met 17 bonte strandlopers). Met wat hulp en een boek kwamen we toch tot de conclusie dat het oeverpiepers moesten zijn. Met een vleugje paparazzi handelingen schoten we wat foto’s. Het was inderdaad een oeverpieper. Wat een vondst! De foto’s hierboven zijn gemaakt door Jeff Plischke. Zijn dank voor het plaatsen. Mijn eigen foto’s zijn aanzienlijk minder van kwaliteit. Zo blijkt maar weer dat je altijd scherp moet zijn en het ‘onmogelijke’ nooit moet uitsluiten. Door de zeldzaamheid van de soort registreerde onze hersenen de duidelijke kenmerken van oeverpieper niet. Een wijze les.

Geef een reactie

